بیست‌و‌چهارم/۲۴ اسفندماه در تاریخ – زادروز شهریار شفیق و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شهریار شفیق؛ افسر ارشد نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران و فرزند اشرف پهلوی و احمد شفیق، تا درگذشت علی تجویدی؛ نوازندۀ ویولن و سه‌تار، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نویسنده که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تصویب طرح ملی‌شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۹خ
– برگزاری اولین انتخابات اولین دورۀ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۸خ
– شروع عملیات والفجر ۱۰ در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رضا پهلوی (رضاشاه، اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه) در سال ۱۲۵۶خ؛ پادشاه ایران از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰خ، بنیان‌گذار دودمان پهلوی که پیش‌تر از ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲خ وزیر جنگ و از ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴خ نخست‌وزیر ایران بود.
– زادروز غلامحسین بیگدلی در سال ۱۲۹۷خ؛ شاعر، استاد، ادیب، خوش‌نویس و پژوهش‌گر معاصر
– زادروز حسین فکری در سال ۱۳۰۲خ؛ مربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و باشگاه تهران جوان و مدیر سازمان تربیت بدنی که در دوره‌های گوناگونی رئیس انجمن فوتبال آموزشگاه‌های کشور، دبیر فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران، مؤسس باشگاه تهران جوان و دبیر کانون باشگاه‌های ایران بود.
– زادروز غلامحسین صدری‌افشار در سال ۱۳۱۳خ؛ فرهنگ‌نویس، مترجم، نویسنده و پژوهش‌گر معاصر
– زادروز یوسف اسحاق‌پور در سال ۱۳۱۸خ؛ نویسنده، پژوهش‌گر و جستارنویس ایرانی‌فرانسوی، استاد تاریخِ هنر و تاریخِ سینما در دانشگاه پاریس‌دکارت
– زادروز اسفندیار منفردزاده در سال ۱۳۱۹خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده
– زادروز شهریار شفیق در سال ۱۳۲۳خ؛ افسر ارشد نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران و فرزند اشرف پهلوی و احمد شفیق و نوۀ رضاشاه که به‌ضرب گلولۀ فدائیان اسلام در پاریس ترور شد.
– زادروز هُدی رضازاده صابر در سال ۱۳۳۷خ؛ پژوهش‌گر، روزنامه‌نگار، فعّال ملی/مذهبی، زندانی سیاسی و از گردانندگان مجلۀ توقیف‌شدۀ «ایران فردا» بود. وی در ۱۲ خردادماه ۱۳۹۰خ در حالی که در اوین زندانی بود، در اعتراض به‌مرگ مشکوک هاله سحابی در مراسم تشییع‌جنازۀ پدرش عزت‌الله سحابی، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و در ۲۱ خردادماه، پس از انتقال از زندان به‌بیمارستان مدرس، بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 شهریورماه در تاریخ - زادروز تقی اَرانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا ابوطالب زنجانی در سال ۱۲۸۹خ؛ عالم اصولی و فقیه امامی که با علمای اعلم هم‌عصر خود مانند آخوند خراسانی مخالفت آشکار می‌کرد و برخلاف روحانیون مشروطه‌خواه مانند سیدمحمد طباطبایی و سیدعبدالله بهبهانی در مقابل انقلاب مشروطه از محمدعلی‌شاه حمایت می‌نمود و با سفارت انگلیس روابط خوبی داشت.
– درگذشت امیرمختار کریم‌پور شیرازی در سال ۱۳۳۲خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هوادار دکتر مصدق و ملی‌شدن صنعت نفت ایران که پس از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر و پس از مدت‌ها شکنجه در زندان دژبان مرکز ارتش در آتش سوزانده‌شد.
– درگذشت رضا حکمت (سردار فاخر) در سال ۱۳۵۶خ؛ سیاست‌مدار دورۀ قاجار و پهلوی، ۵ دوره رئیس مجلس شورای ملی و برای مدت کوتاهی نیز نخست‌وزیر ایران بود.
– درگذشت حسین امیرفضلی در سال ۱۳۷۰خ؛ کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و بازیگر
– درگذشت علی تجویدی در سال ۱۳۸۴خ؛ نوازندۀ ویولن و سه‌تار، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نویسنده
– درگذشت محمود خوشنام در سال ۱۳۹۹خ؛ پژوهش‌گر و کارشناس موسیقی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *