دوم/۲ آبان‌ماه در تاریخ – سیدمحمد حسینی بهشتی و…

دوم/۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از انعقاد عهدنامۀ گلستان میان ایرانِ دورۀ قاجاریان و روسیۀ تِزاری در سال ۱۱۹۲خ، تا زادروز سیدمحمد حسینی بهشتی؛ سیاست‌مدار و فقیه ایرانی و دومین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ آبان‌ماه در تاریخ

دوم/۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انعقاد عهدنامۀ گلستان میان ایرانِ دورۀ قاجاریان و روسیۀ تِزاری در سال ۱۱۹۲خ
– قطع کمک‌های غیرنقدی ایالات متحدۀ آمریکا به‌ایران، در پی امضای قرارداد ۱۹۱۹م میان ایران و انگلستان در سال ۱۲۹۸خ
– استعفای مشیرالدوله از دولت در سال ۱۳۰۲خ
– برگزاری نخستین مراسم عزاداری به‌مناسبت درگذشت سیدمصطفی خمینی (سیدمصطفی مصطفوی، فرزند بزرگ سیدروح الله خمینی) در ایران، در مسجد اعظم قم در سال ۱۳۵۶خ
– تظاهرات ضدسلطنتی مردم در شهرهای گرگان و قم در سال ۱۳۵۷خ
– خورشیدگرفتگی کامل در بیرجند به‌مدت ۳۰ ثانیه در سال ۱۳۷۴خ
– انتشار آخرین شمارۀ هفته‌نامۀ گُل‌آقا در سال ۱۳۸۱خ
– گشایش نخستین جشنوارۀ هنری قرآن کریم در تهران در سال ۱۳۸۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدمحمد حسینی بهشتی در سال ۱۳۰۷خ؛ سیاست‌مدار و فقیه ایرانی و دومین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری‌اسلامی و نایب‌رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی که در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری‌اسلامی درگذشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌قلی‌خانِ سردار اسعد (سردار اسعد بختیاری) در سال ۱۲۹۶خ؛ از رجال سیاسیِ دورۀ قاجار و از رؤسای ایل بختیاری که حیات سیاسیِ وی مقارن با به‌قدرت‌رسیدن ۴ پادشاه در ایران می‌باشد. علی‌قلی‌خان پسر چهارم حسین‌قلی‌خانِ ایلخانی بود که پس از به‌توپ‌بستن مجلس شورای ملی به‌فرمان محمدعلی‌شاه، به‌پشتیبانی از برادرش (نجف‌قلی‌خانِ صمصام‌السلطنه) و پسرعموی خود (ابراهیم‌خانِ ضرغام‌السلطنه) در اعتراض به‌این عمل برخاست و پس از فتح اصفهان به‌دست سواران بختیاری، از راه اراک، خود را به‌منطقۀ بختیاری رسانید و شخصاً فرماندهیِ سواران بختیاری را در فتح تهران و احیای مشروطیت عهده‌دار شد.
– درگذشت احمد میرعلایی در سال ۱۳۷۴خ؛ از مترجمان پُرکار ایرانی که در سری قتل‌های موسوم به‌قتل‌های زنجیره‌ای توسط عوامل وزارت اطلاعات در صبح روز ۲ آبان‌ماه ۱۳۷۴خ هنگامی که از منزلش به‌سوی کتاب‌فروشی محل کارش در حرکت بود ناپدید شد و جسم بی‌جان او در حدود ساعت ۱۰ شب در کوچه‌های خیابان میر اصفهان پیدا شد. همچنین پول نسبتاً زیادی که قرار بود آن‌روز در کتاب‌فروشی به‌کسی بدهد، هنوز در جیبش بود.
– درگذشت مکرمه قنبری (ننه‌مکرمه) در سال ۱۳۸۴خ؛ نقاش سبک پُست‌مدرنیسم که به‌خاطر نقاشی‌هایش به‌شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به‌عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱م توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد معرفی شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 اسفندماه در تاریخ - زادروز اسدالله عسگراولادی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *