دوم/۲ اسفندماه در تاریخ – زادروز هاراطون داویدیان و…

دوم/۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هاراطون داویدیان؛ از بنیان‌گذاران روان‌پزشکی در ایران و استاد روان‌پزشکی دانشگاه تهران، تا درگذشت عبدالرحمان شرفکندی؛ شاعر، نویسنده، مفسر، فرهنگ‌نویس و عکاس کُرد ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ اسفندماه در تاریخ

دوم/۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۸۹خ؛ با تنظیم تاریخ رسمی کشور بر اساس گاه‌شماری هجری شمسی، استفاده از تقویم هجری قمری ممنوع شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آرامائیس وارطانی هُوسپیان (آرمان هوسپیان) در سال ۱۲۹۹خ؛ بازیگر، کارگردان فیلم، تهیه‌کننده و نویسندۀ ایرانی ارمنی‌تبار
– زادروز هاراطون داویدیان در سال ۱۳۰۳خ؛ از بنیان‌گذاران روان‌پزشکی در ایران و استاد روان‌پزشکی دانشگاه تهران
– زادروز محسن پزشک‌پور در سال ۱۳۰۶خ؛ سیاست‌مدار، حقوق‌دان و بنیان‌گذار حزب پان‌ایرانیست که از بنیان‌گذاران حزب ملت ایران و همچنین نمایندۀ مجلس شورای ملی در دوره‌های بیست‌و‌دوم و بیست‌و‌چهارم بوده‌است.
– زادروز مهین اسکویی در سال ۱۳۰۹خ؛ کارگردان، مدرس تئاتر، مترجم آثار نمایشی و یکی از بنیان‌گذاران تئاتر آناهیتا

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالرحمان شرفکندی (هژار) در سال ۱۳۶۹خ؛ شاعر، نویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس، واژه‌شناس، محقق، اسلام‌شناس، مفسر، فرهنگ‌نویس و عکاس کُرد ایرانی و برادر بزرگ‌تر صادق شرفکندی، سیاست‌مدار کُرد که در برلین طی ماجرای ترور میکونوس ترور شد.
– درگذشت هما دارابی در سال ۱۳۷۲خ؛ متخصص پزشکی کودکان و روان‌پزشکی که در اعتراض به‌حجاب اجباری در میدان تجریش تهران اقدام به‌خودسوزی کرد.
– درگذشت سیدصادق طباطبایی در سال ۱۳۹۳خ؛ سیاست‌مدار، استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه‌نگاری که از افراد تأثیرگذار در سال‌های پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷خ بود و سخنگویی دولت موقت ایران در دورۀ مهدی بازرگان را نیز بر عهده داشت. او همچنین به‌عنوان معاون وزیر کشور، مجری برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری‌اسلامی در ایران بود. همچنین خواهر وی فاطمه طباطبایی همسر سیداحمد خمینی (پسر اولین رهبر جمهوری‌اسلامی) بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 اسفندماه در تاریخ - زادروز سیدمحمود علایی طالقانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *