سوم/۳ جولای در تاریخ – درگذشت آندره گوستاو سیتروئن و…

سوم/۳ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز تام کروز؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ آمریکایی که افتخارات مختلفی برای نقش‌آفرینی‌های خود دریافت کرده‌است، تا درگذشت آندره گوستاو سیتروئن؛ صنعت‌کار مشهور و نام‌آور فرانسوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ جولای در تاریخ

سوم/۳ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– وقوع نبرد حطین بین صلاح‌الدین ایوبی و نیروهای صلیبی در سال ۱۱۸۷م
– در سال ۱۹۴۴م؛ قوای ارتش سرخ شوروی، مینسک را از اشغال آلمان نازی خارج کردند.
– در سال ۱۹۶۴م؛ با قانون‌شدن لایحۀ تعمیم حقوق مدنی در آمریکا، جداکردن سیاهان از سفیدها در اماکن عمومی این کشور ممنوع شد.
– در سال ۱۹۸۸م؛ با پایان احداث پل سلطان محمد فاتح، دومین راه ارتباطی بین قاره‌های اروپا و آسیا بر روی تنگۀ بُسفُر ایجاد شد.
– در سال ۱۹۸۸م؛ با ساقط‌شدن هواپیمای پرواز ۶۵۵ خطوط هوایی ایران‌ایر توسط ناو آمریکایی یواس‌اس وینسنس، همۀ ۲۹۰ سرنشین هواپیما (از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال) کشته‌شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز رابرت آدام در سال ۱۷۲۸م؛ معمار اهل اسکاتلند
– زادروز لئوش یاناچک در سال ۱۸۵۴م؛ آهنگ‌ساز اهل چک
– زادروز فرانتس کافکا در سال ۱۸۸۳م؛ یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در سدۀ ۲۰م که آثار او در زمرۀ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به‌شمار می‌آیند.
– زادروز تام کروز در سال ۱۹۶۲م؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ آمریکایی که افتخارات مختلفی برای نقش‌آفرینی‌های خود دریافت کرده‌است؛ از جمله ۳ جایزۀ گلدن‌گلوب و ۳ نامزدی برای دریافت جایزۀ اسکار
– زادروز جولین پاول آسانژ در سال ۱۹۷۱م؛ روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس رایانه، کنش‌گر اینترنت و از بنیان‌گذاران وب‌گاه ویکی‌لیکس و سردبیر استرالیایی آن که هدف ویکی‌لیکس به‌عنوان یک رسانۀ اینترنتی افشاگر برای اخبار سیاسی و اجتماعی، ایجاد شفافیت در عملکرد دولت‌ها است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الکساندر آندریویچ ایوانف در سال ۱۸۵۸م؛ نقاش روسی و پیرو سبک نئوکلاسیک
– درگذشت پل لکرو در سال ۱۸۹۴م؛ مجسمه‌ساز اهل فرانسه که با نام ژاک فرانس کار می‌کرده‌است. مجسمه‌ای نیم‌تنه، اثر وی در موزه‌ای در روان موجود است.
– درگذشت تئودور هرتسل در سال ۱۹۰۴م؛ روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و نویسندۀ یهودی‌الاصل اتریشی که جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه نهاد.
– درگذشت ارنست هولتسر در سال ۱۹۱۱م؛ مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمۀ دوم قرن ۱۹م
– درگذشت ویلیام سی گورگاس در سال ۱۹۲۰م؛ پزشک نظامی اهل ایالات متحدۀ آمریکا و از برندگان جایزۀ آکادمی ملی علوم و از ژنرال‌های ارتش ایالات متحدۀ آمریکا در جنگ جهانی اول
– درگذشت آندره گوستاو سیتروئن در سال ۱۹۳۵م؛ صنعت‌کار فرانسوی نام‌آور که او بیشتر برای خودرویی که به‌نامش سیتروئن است شناخته می‌شود. او طراح چرخ مارپیچی دوبل بود.
– درگذشت استفان لوکس در سال ۱۹۳۶م؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، و کارگردان اهل و شهروند چکسلواکی
– درگذشت فریدریش آکل در سال ۱۹۴۱م؛ سیاست‌مدار، چشم‌پزشک، و دیپلمات اهل استونی
– درگذشت جیمز داگلاس موریسون در سال ۱۹۷۱م؛ آهنگ‌ساز، شاعر، نویسنده، کارگردان فیلم آمریکایی و خوانندۀ افسانه‌ای گروه دِ دورز و یکی از تأثیرگذار‌ترین و جنجالی‌ترین و بهترین راک‌استارهای تاریخ
– درگذشت لویی دوره در سال ۱۹۷۹م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی
– درگذشت الکساندر لانگر در سال ۱۹۹۵م؛ فعال سیاسی، روزنامه‌نگار، فعال صلح، مترجم و آموزگار ایتالیایی آلمانی‌تبار
– درگذشت بوتس رندالف در سال ۲۰۰۷م؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ساکسوفون اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت اندی سمیوئل گریفیت در سال ۲۰۱۲م؛ بازیگر، تهیه‌کننده، خوانندۀ برندۀ جایزۀ گرمی و نویسندۀ آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 ژوئن در تاریخ - درگذشت محمد مُرسی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *