شانزدهم/۱۶ دی‌ماه در تاریخ – حادثۀ کشتی نفت‌کش سانچی و…

شانزدهم/۱۶ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از انتشار مقاله‌ای مبنی بر هندی‌الاصل بودن تبار سیدروح‌الله خمینی در روزنامۀ اطلاعات در سال ۱۳۵۶خ، تا حادثۀ کشتی نفت‌کش سانچی در سال ۱۳۹۶خ، حادثۀ تصادف ۲ کشتی در آب‌های چین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ دی‌ماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتشار مقاله‌ای مبنی بر هندی‌الاصل بودن تبار سیدروح‌الله خمینی در روزنامۀ اطلاعات در سال ۱۳۵۶خ که در نظر برخی، به‌عنوان جرقۀ انقلاب ۵۷ شناخته می‌شود.
حادثۀ کشتی نفت‌کش سانچی در سال ۱۳۹۶خ، حادثۀ تصادف ۲ کشتی در آب‌های چین بود. ام‌وی سانچی متعلق به‌شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده‌بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کرۀجنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تُن بار غله به‌نام کریستال در سواحل چین برخورد کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هایک هوسپیان‌مهر در سال ۱۳۲۳خ؛ کشیش، فعال حقوق بشر و جان‌باختۀ مسیحی ایرانی ارمنی‌تبار که تا زمان مرگش اسقف کلیسای جماعت ربّانی بود. او همچنین سروده‌هایی پرستشی برای پرستش در کلیسا سروده‌است. وی یکی از شخصیت‌های برجستۀ جامعۀ ارمنیان ایران بود که سال‌ها برای دفاع از حقوق اقلیت‌های دینی و نجات زندانیان سیاسی و عقیدتی تلاش کرد. ۳ روز پس از به‌نتیجه‌رسیدن تلاش‌هایش برای آزادی مهدی دیباج و در حالی که به‌فرودگاه مهرآباد می‌رفت، در بین راه ربوده شد. به‌گفتۀ اکبر گنجی چند روز پس از آن پلیس خبر از پیداشدن جسد وی داد. ۴ سال بعد مشخص شد که وی توسط مأمورین وزارت اطلاعات کشته شده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ارباب جمشید جمشیدیان (ارباب جمشید) در سال ۱۳۱۱خ؛ از بازرگانان و ثروت‌مندان و ملاکان مشهور زرتشتی در عصر قاجاریه و نخستین نمایندۀ زرتشتیان در مجلس شورای ملی که هر چند او در مجلس اول رسماً از نمایندگان صنف تجار تهران بود، نه نمایندۀ زرتشتیان. او از بنیان‌گذاران بانک ملی ایران به‌شمار می‌آید. مراودات او با دربار قاجاریه، کارهای عام‌المنفعۀ او و همچنین تأثیرگذاری‌اش در روند منجر به‌پیروزی انقلاب مشروطیت در تاریخ معاصر ایران مشهور است. وی سرانجام بر اثر رقابت با بانک‌های بزرگ خارجی در دوران خویش ورشکست گردید و با فقر و فلاکت از دنیا رفت. خیابان و محله‌ای به‌نام او هنوز هم در تهران مشهور است.
– درگذشت محسن پزشک‌پور در سال ۱۳۸۹خ؛ سیاست‌مدار، حقوق‌دان و بنیان‌گذار حزب پان‌ایرانیست که از بنیان‌گذاران حزب ملت ایران و همچنین نمایندۀ مجلس شورای ملی در دوره‌های بیست‌و‌دوم و بیست‌و‌چهارم بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز سیدمجتبی آقابزرگ علوی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *