نهم/۹ مهرماه در تاریخ – زادروز علینقی وزیری و…

نهم/۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علینقی وزیری (کلنل وزیری)؛ موسیقی‌دان و از پیشگامان آهنگ‌سازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی، تا درگذشت عبدالحسین تیمورتاش؛ دولتمرد ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ مهرماه در تاریخ

نهم/۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انجام عملیات مسلم‌ابن‌عقیل توسط نیروهای ایرانی در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز علینقی وزیری (کلنل وزیری) در سال ۱۲۶۵خ؛ موسیقی‌دان و از پیشگامان آهنگ‌سازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی
– زادروز امیرحسن چهلتن در سال ۱۳۳۵خ؛ رمان‌نویس، مقاله‌نویس و عضو کانون نویسندگان ایران که رمان او به‌نام «محفل عاشقان ادب» در سال ۲۰۲۰م برندۀ جایزۀ بین‌المللی ادبیات از سوی «خانۀ فرهنگ‌های جهان» در برلین شد. مطبوعات آلمان او را «بالزاک ایران» لقب داده‌اند. از سال ۱۳۸۴خ به‌این‌سو، رمان‌های جدید او از حق انتشار در ایران محروم بوده‌اند، اما ترجمۀ این رمان‌ها به‌زبان‌های مختلف در کشورهای دیگر منتشر شده‌اند. او داوری جایزۀ جهانی True Story Award (جایزۀ داستان واقعی) را در زمینۀ روزنامه‌نگاری نیز بر عهده داشته‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا عبدالرحیم خان‌خانان در سال ۱۰۰۶خ؛ پسر محمد بیرام‌خان خان‌خانان و از وزیران صاحب قدرت و هنرپرور و از شاعران دربار گورکانیان هند که در زمان جلال‌الدین اکبرشاه و جهانگیرشاه بود و در روند مهاجرت هنرمندان ایرانی به‌هند نیز مؤثر بود.
– درگذشت محمدتقی پسیان در سال ۱۳۰۰خ؛ از نظامیان اواخر دورۀ قاجاریه و اولین ایرانی که دورۀ آموزش خلبانی دید. کلنل پسیان که فرماندۀ ژاندارمری خراسان بود، حکومت شبه خودمختار جمهوری خراسان را تشکیل داد، اما مدت کوتاهی بعد توسط قوام‌السلطنه و رضاخان و فرج‌الله‌خان سرکوب و کشته‌شد.
– درگذشت عبدالحسین تیمورتاش (سردار معززالملک، سردار معظم خراسانی) در سال ۱۳۱۲خ؛ دولتمرد ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی و از کسانی که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی‌ها مؤثر بود. در دورۀ رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد که چندسال بعد مورد غضب رضاشاه قرار گرفت و در زندان قصر کشته‌شد.
– درگذشت قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در سال ۱۳۲۴خ؛ دومین فرزند ذکور عبدالصمد میرزا عِزّالدوله (برادر ناصرالدین‌شاه قاجار و چهارمین پسر محمدشاه قاجار) و مادرش تاج‌ماه‌خانم دختر شاهزاده علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه (فرزند فتحعلی‌شاه قاجار) بود. قهرمان‌میرزا از همسرش کوکب‌خانم درگاهی هفت فرزند داشت که دو فرزند پسرش به‌نام‌های مسعود و عباس در دورۀ پهلوی صاحب مشاغل دولتی شدند.
– درگذشت سعید هرمزی در سال ۱۳۵۵خ؛ نوازنده و مدرس تار و سه‌تار
– درگذشت منوچهر محققی در سال ۱۴۰۰خ؛ خلبان نظامی ایرانی که از خلبانان جنگندۀ فانتوم اف-۴ در جنگ ایران و عراق و از رکوردداران پرواز با این هواپیمای شکاری بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 ژانویه در تاریخ - درگذشت ماریا مندل و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *