هفتم/۷ تیرماه در تاریخ – زادروز کیخسرو شاهرخ و…

هفتم/۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کیخسرو شاهرخ؛ بنیان‌گذار شبکۀ تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانۀ مجلس، کاشف محل خاکسپاری و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی، تا درگذشت سیدمحمد حسینی بهشتی؛ سیاست‌مدار و فقیه ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ تیرماه در تاریخ

هفتم/۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز قوۀ قضائیه در ایران
– روز تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه در ایران

 


 

  • وقایع

– انفجار در دفتر حزب جمهوری‌اسلامی در سال ۱۳۶۰خ
– بمباران شیمیایی سردشت در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز کیخسرو شاهرخ (ارباب کیخسرو) در سال ۱۲۵۴خ؛ بنیان‌گذار شبکۀ تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانۀ مجلس، کاشف محل خاکسپاری و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی، نمایندۀ زرتشتیان در ۱۱ دورۀ مجلس شورای ملی (دوره‌های دوم تا دوازدهم) و رئیس انجمن زرتشتیان تهران، از برجسته‌ترین چهره‌های جامعۀ زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران
– زادروز ابوالحسن نجفی در سال ۱۳۰۸خ؛ زبان‌شناس و مترجم برجسته و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی که عمده‌فعالیت‌های او در زمینۀ ادبی و علمی او در حوزۀ ترجمۀ متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی بود.
– زادروز سهراب شهیدثالث در سال ۱۳۲۳خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، و تدوین‌گر سینما، یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران
– زادروز فرشته ساری در سال ۱۳۳۵خ؛ شاعر، نویسنده و مترجم که یکی از شاعران زبانزد دهۀ ۷۰خ و از نویسندگان قابل اشارۀ جریان پیشرو داستان‌نویسی ایران است. وی در سال ۱۳۸۳خ برندۀ جایزۀ شعر پروین اعتصامی شد.
– زادروز زوریک مرادیان در سال ۱۳۳۹خ؛ سرباز وظیفۀ ایرانی ارمنی‌تبار، اولین فرد نظامی کشته‌شده ارمنی‌های ایران در جنگ ایران و عراق

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدابوالقاسم قائم‌مقام (قائم‌مقام فراهانی) در سال ۱۲۱۴خ؛ صدر اعظم ایران، سیاست‌مدار، ادیب، شخصیت برجسته و تأثیرگذار ایران‌زمین در عرصۀ حکومت و سیاست و نیز ادب و هنر نیمۀ اول قرن ۱۳ه.ق
– درگذشت سیدحسین اردبیلی در سال ۱۲۹۷خ؛ از سیاست‌مداران ایرانی که در دورۀ دوم به‌عنوان نمایندۀ مشهد در مجلس شورای ملی حضور داشت.
– درگذشت سیدمحمد حسینی بهشتی در سال ۱۳۶۰خ؛ سیاست‌مدار و فقیه ایرانی و دومین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری‌اسلامی و نایب‌رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی که در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری‌اسلامی درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 آذرماه در تاریخ - زادروز محمدجعفرخان گراشی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *