هفتم/۷ ژوئن در تاریخ – درگذشت ادوارد مورگان فورستر و…

هفتم/۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پل گوگن؛ نقاش و تندیس‌گر فرانسوی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های سبک پسادریافت‌گری، تا درگذشت فریدریش هولدرلین؛ شاعر آلمانی و از شخصیت‌های برجستۀ جنبش رمانتیسم که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ ژوئن در تاریخ

هفتم/۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۴۹۴م؛ اسپانیا و پرتغال طی پیمان‌نامه‌ای موافقت کردند که سرزمین‌های فتح‌شده در قارۀ آمریکا را میان خود تقسیم کنند.
– در سال ۱۸۶۳م؛ سپاه اعزامی فرانسه به‌مکزیک، مکزیکوسیتی را تصرف کرد.
– در سال ۱۹۶۴م؛ دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن، به‌محمدرضاشاه پهلوی دکترای افتخاری داد.
– در سال ۱۹۸۱م؛ جنگنده‌های اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل، طی عملیات اُپرا، رآکتور هسته‌ای اوسیراک در عراق را بمباران کردند و ضربۀ بزرگی به‌برنامۀ هسته‌ای عراق زدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پل گوگن در سال ۱۸۴۸م؛ نقاش و تندیس‌گر فرانسوی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های سبک پسادریافت‌گری
– زادروز فیلیپ ادوارد آنتون لِنارت در سال ۱۸۶۲م؛ فیزیک‌دان آلمانی مجارالاصل که در سال ۱۹۰۵م جایزۀ نوبل فیزیک را به‌دلیل تحقیقاتش بر روی پرتوهای کاتودیک و کشف بعضی از ویژگی‌های آن‌ها به‌دست آورد. او از جمله هواداران اندیشۀ ناسیونال‌سوسیالیسم بود. او همچنین نظریات و تئوری های آلبرت انیشتین در علم، به‌خصوص نظریۀ نسبیت را فیزیکِ یهودی خواند.
– زادروز روبرت سندرسون مالیکن در سال ۱۸۹۶م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۶۶م برای کار بر روی کشش شیمیایی و ساختار الکترونیکی مولکول‌ها از راه مطالعۀ تئوریِ اوربیتال مولکولی، موفق به‌کسب جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز معمر محمد عبدالسلام ابومنیار قذافی در سال ۱۹۴۲م؛ معروف به‌سرهنگ قذافی، سیاست‌مدارِ انقلابی و رئیس شورای فرماندهی انقلاب لیبی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷م و همچنین برادر رهبر (الأخ القائد) جماهیریِ عربیِ خلق سوسیالیستیِ عظمای لیبی
– زادروز فریت اورهان پاموک (اورهان پاموک) در سال ۱۹۵۲م؛ نویسنده و رمان‌نویس اهل کشور ترکیه، برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات سال ۲۰۰۶م و نخستین تُرک‌زبانی که این جایزه را دریافت کرده‌است. وی در کشور خود نویسنده‌ای بسیار نامدار است و آثارش پیش از دریافت جایزۀ نوبل ادبیات به ۴۶ زبان و پس از آن به ۵۶ زبان ترجمه شده‌است.
– زادروز ویلیام جان نیسون در سال ۱۹۵۲م؛ بازیگر اهل ایرلند شمالی که در طول حرفۀ خود افتخارات گوناگونی دریافت کرده و همچنین نامزد دریافت ۱ جایزۀ اسکار، ۲ جایزۀ گلدن‌گلوب، ۱ جایزۀ آکادمی فیلم بریتانیا و ۲ جایزۀ تونی بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 نوامبر در تاریخ - درگذشت جان اف. کندی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رابرت یکم در سال ۱۳۲۹م؛ پادشاه اسکاتلند که او را قهرمان جنگ‌های استقلال‌خواهی اسکاتلند می‌شناسند؛ زیرا او برای رهایی اسکاتلند از سلطۀ انگلیسی‌ها، با ویلیام والاس همراه شد و علیه آنان جنگید.
– درگذشت جان اوبری در سال ۱۶۹۷م؛ عتیقه‌شناس، فیلسوف طبیعی و نویسندهٔ انگلیسی که بیشتر به‌عنوان نویسندهٔ کتاب «زندگی‌نامه‌های کوتاه» شناخته شده‌است. او یک باستان‌شناس پیشگام بود که (اغلب برای اولین‌بار) بسیاری از خرسنگ‌ها و دیگر بناهای تاریخی را در جنوب انگلیس ثبت کرده‌است و به‌ویژه به‌عنوان کاشف بنای هنج‌آوبری شهرت دارد. گودال‌های اوبری استون‌هنج به‌افتخار او نام‌گذاری شده‌اند.
– درگذشت جوزف فون فراونهوفر در سال ۱۸۲۶م؛ عینک‌ساز آلمانی قرن ۱۹م که نخستین‌بار خطوط تیره‌ای را در طیف خورشید مشاهده کرد و به‌نام خودش به‌خطوط فراونهوفر مشهور شدند. شهرت وی در عینک‌سازی و علوم نوری است.
– درگذشت فریدریش ویلهلم سوم در سال ۱۸۴۰م؛ پادشاه پروس که در نبرد با ناپلئون شکست سختی خورد و پذیرفت متحد و دست‌نشاندۀ امپراتوری فرانسه گردد، اما پس از شکست سنگین فرانسه در سرمای روسیه، توانست با اتحاد با بریتانیا و روسیه و اتریش بر علیه فرانسه، استقلال خود را به‌دست آورد و در تصرف فرانسه به‌دست نیروهای متحد نقش مهمی ایفا کند.
– درگذشت فریدریش هولدرلین در سال ۱۸۴۳م؛ شاعر آلمانی و از شخصیت‌های برجستۀ جنبش رمانتیسم که همچنین در تکوین ایدئالیسم آلمانی نقش داشت و بر اندیشۀ فیلسوفانی مثل هگل و شلینگ نیز تأثیر گذاشت.
– درگذشت ویساریون گریگوریویچ بلینسکی در سال ۱۸۴۸م؛ منتقد ادبی، فیلسوف و زبان‌شناس شهیر روس
– درگذشت اوتو اولندرف در سال ۱۹۵۱م؛ از درجه‌داران اس‌اس آلمان که فرماندۀ عملیاتی بود که در مولداوی، جنوب اوکراین، کریمه و شمال قفقاز دست به‌قتل‌عام زد. پس از شکست آلمان، وی به‌جنایات جنگی در طول جنگ جهانی دوم محکوم شده و اعدام شد.
– درگذشت آلن ماتیسون تورینگ در سال ۱۹۵۴م؛ دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست‌شناس، ریاضی‌دان و رمزنگار انگلیسی که به‌عنوان پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی شناخته شده و مهم‌ترین جایزۀ علمی رایانه به‌افتخار وی، جایزۀ تورینگ نام گرفته‌است. او دارای نشان ویژۀ سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوستۀ کالج سلطنتی بود.
– درگذشت بازیل نیکیتین در سال ۱۹۶۰م؛ شرق‌شناس و دیپلمات روسی که خانواده‌ای خاورشناس داشت و در کودکی نیز به‌این موضوع علاقه‌مند شد. اولین پستش در سفارت روسیه در افغانستان بود و یک‌سال در سفارت خدمت کرد و سپس به‌پاریس بازگشت. نیکیتین همچنین مدتی هم به‌عنوان کنسول در ایران خدمت کرد.
– درگذشت ادوارد مورگان فورستر در سال ۱۹۷۰م؛ رمان‌نویس، انشاءنویس و منتقد ادبی و اجتماعی انگلیسی
– درگذشت هنری والنتین میلر در سال ۱۹۸۰م؛ نویسندۀ آمریکایی که آثار خودزندگینامه‌ایِ او، تأثیری رهایی‌بخش بر ادبیات نیمۀ قرن۲۰م بر جای گذارد.
– درگذشت ابو مُصعَب الزرقاوی در سال ۲۰۰۶م؛ تروریست بنیادگرای اردنی‌الاصل که در افغانستان اردویی برای تعلیم شبه‌نظامیان راه انداخت و پس از رفتن به‌عراق و رهبری القاعدۀ عراق و به‌مسئولیت‌گرفتن تعدادی بمب‌گذاری، در زمان جنگ عراق کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت خسرو روزبه و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *