پنجم/۵ آوریل در تاریخ – درگذشت چیانگ کای شک و…

پنجم/۵ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز بتی دیویس؛ یکی از اولین بازیگران زن برندۀ جایزۀ اسکار آمریکایی در هالیوود، تا درگذشت چارلتون هستون؛ هنرپیشۀ آمریکایی و فعال حقوق بشر و جنبش حقوق مدنی آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ آوریل در تاریخ

پنجم/۵ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی کودکان فلسطین

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۹م؛ شیلی به‌بولیوی و پرو اعلان جنگ داد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جوزپه آرچیمبولدو در سال ۱۵۲۶م؛ نقاش ایتالیایی که بیشتر برای آفرینش تک‌چهره‌های ذهنی تماماً ساخته‌شده از ترکیب اشیایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، گل‌ها، جانوران و کتاب‌ها شناخته می‌شود.
– زادروز توماس هابز در سال ۱۵۸۸م؛ یکی از فیلسوفان سیاسی برجستۀ انگلستان
– زادروز ژان اونوره فراگونار در سال ۱۷۳۲م؛ نقاش فرانسوی که نقاشی‌های وی از نوع روکوکو (توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف) است.
– زادروز گاسپار فلیکس تورناشُن (فلیکس نادار) در سال ۱۸۲۰م؛ عکاس، کاریکاتوریست، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس فرانسوی که در سال ۱۸۵۸م اولین شخصی شد که عکس‌های هوایی می‌گرفت. او در جایگاه عکاس، به‌خاطر پرتره‌هایی که از بزرگان هم‌عصر خویش تهیه کرد، در یادها مانده‌است. وی پیشتاز استفاده از نورپردازی در عکاسی هم بود.
– زادروز قازاروس استپانی آقایان در سال ۱۸۴۰م؛ آموزگار، داستان‌سرا، مترجم و شاعر کودکان و قصه‌پردازی بزرگ
– زادروز هربرت فون کارایان در سال ۱۹۰۸م؛ رهبر ارکستر مشهور اتریشی و مشهورترین رهبر ارکستر جهان و قدرتمندترین چهره در موسیقی کلاسیک که در بالاترین ردۀ رهبران ارکستر قرن ۲۰م قرار دارد.
– زادروز بتی دیویس در سال ۱۹۰۸م؛ یکی از اولین بازیگران زن برندۀ جایزۀ اسکار آمریکایی در هالیوود
– زادروز الدرد گریگوری پِک در سال ۱۹۱۶م؛ هنرپیشۀ آمریکایی و یکی از محبوب‌ترین ستارگان سینما در دهه‌های ۴۰ تا ۶۰م
– زادروز نیما ارکانی حامد در سال ۱۹۷۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی‌کانادایی در زمینۀ فیزیک ذره‌ای و نظریۀ ریسمان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 ژوئن در تاریخ - درگذشت فرانتیشک کوپکا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژرژ ژاک دانتون در سال ۱۷۹۴م؛ وی پیش از وقوع انقلاب کبیر وارد کلوب کوردلیه شد و فعالیت‌های سیاسی‌اش علیه حکومت وقت فرانسه آغاز شد و به‌تدریج مورد توجه انقلابیون فرانسه قرار گرفت. او سپس وارد حزب ژاکوبن شد و به‌سبب رقابتی که این حزب با حزب ژیروندن داشت، طبعاً دانتون با پیشوایان حزب مزبور به‌مخالفت پرداخت؛ چون به‌عقیدۀ او، شاه و درباریان را باید زندانی می‌نمودند و حال آن‌که ژیروندیست‌ها (سی‌و‌سومین شهرستان فرانسه)، معتقد به‌محاکمه و اعدام آن‌ها بود.
– درگذشت هرمان جوزف مولر در سال ۱۹۶۷م؛ دانشمند و ژنتیک‌شناس آمریکایی که در سال ۱۹۴۶م برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی به‌دلیل تحقیق پیرامون اثرات فیزیولوژیکی و ژنتیکی تابش (پرتو ایکس) شد. او همچنین دارای دیدگاه‌های سیاسی صریحی بود و همواره بر خطرات شدید ذرات رادیواکتیو، در زمان استفاده یا آزمایش جنگ‌افزارهای هسته‌ای هشدار می‌داد و نقش بارزی در روشن‌سازی افکار عمومی در مورد خطرات این گونه سلاح‌ها داشت.
– درگذشت رومولو گایه‌گوس در سال ۱۹۶۹م؛ نویسنده و سیاست‌مدار و چهل و ششمین رئیس‌جمهور ونزوئلا
– درگذشت چیانگ کای شک در سال ۱۹۷۵م؛ رهبر سیاسی و نظامی چینی که پس از فُوتِ سون یات سن در ۱۹۲۵م، مدعی رهبری کومینتانگ شد و رهبری حزب را در اختیار گرفت.
– درگذشت کرت دانلد کوبین در سال ۱۹۹۴م؛ موسیقی‌دان آمریکایی که پیشروی بند راک نیروانا بود و به‌عنوان گیتاریست، خوانندۀ اصلی و به‌خصوص ترانه‌نویس این بند فعالیت می‌کرد. او بیشتر سخنگوی نسل ایکس اعلام می‌شد و به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان تاریخ آلترناتیو راک از او یاد می‌شود.
– درگذشت ایروین آلن گینزبرگ در سال ۱۹۹۷م؛ شاعر آمریکایی که به‌همراه جک کرواک، ویلیام باروز و لوشین کار، از پایه‌گذاران نسل بیت است.
– درگذشت لین تامس استِیلی در سال ۲۰۰۲م؛ موسیقی‌دان راک اهل آمریکا، خواننده و ترانه‌سرا و از بنیان‌گذاران گروه گرانج‌آلیس‌این‌چینز
– درگذشت سال بلو در سال ۲۰۰۵م؛ نویسندۀ آمریکایی کانادایی‌تبار که به‌خاطر دستاوردها و آثار ادبی خویش، برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات و برندۀ جایزۀ پولیتزر و نشان ملی هنر آمریکا شد. او تنها نویسنده‌ای است که ۳ بار برندۀ جایزۀ کتاب ملی برای داستان شده‌است.
– درگذشت چارلتون هستون در سال ۲۰۰۸م؛ هنرپیشۀ آمریکایی و فعال حقوق بشر و جنبش حقوق مدنی آمریکا
– درگذشت باروخ ساموئل بلومبرگ در سال ۲۰۱۱م؛ پزشک آمریکایی که جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۷۶م را مشترکاً با دانیل کارلتون گایداشک، برای کشف‌شان در مورد مکانیسم‌های جدید برای منشأ و انتشار بیماری‌های عفونی برنده شد.
– درگذشت سیدنی برنر در سال ۲۰۱۹م؛ زیست‌شناس اهل آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۰۲م به‌همراه رابرت هرویتس و جان سالستن، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 ژانویه در تاریخ - درگذشت ملکه ویکتوریا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *