پنجم/۵ مارس در تاریخ – درگذشت ژوزف استالین و…

پنجم/۵ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پیر پائولو پازولینی؛ نویسنده و روشنفکر و از برجسته‌ترین کارگردانان ایتالیا در قرن ۲۰م، تا درگذشت ژوزف استالین؛ رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی و رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ مارس در تاریخ

پنجم/۵ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پفک

 


 

  • وقایع

– لشکرکشی ژولیان، امپراتور روم از انطاکیه با ۹۰ هزار سپاهی علیه شاهنشاهی ساسانی در سال ۳۶۳م، که این لشکرکشی به‌مرگ ژولیان ختم شد.
– در سال ۱۶۱۶م؛ کتاب نیکلاس کوپرنیک دربارۀ گردش افلاک آسمانی، ۷۳ سال پس از نخستین انتشار در فهرست کتاب‌های ممنوعه قرار گرفت.
– در سال ۱۸۷۲م؛ بریتانیا به‌طور رسمی به‌برمه اعلان جنگ کرد.
– در سال ۱۹۳۳م؛ حزب آدولف هیتلر، حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان با دریافت ۴۳/۹ درصد آرا در انتخابات پیروز شد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ عبارت پردۀ آهنین (نام بخش‌بندی مرزیِ اروپای پس از جنگ جهانی دوم)، اولین‌بار در یک سخنرانی توسط وینستون چرچیل استفاده شد.
– در سال ۱۹۷۴م؛ در جریان جنگ یوم کیپور، نیروهای اسرائیلی از کرانۀ باختری کانال سوئز عقب نشستند.
– فرود کاوش‌گر روسی، ونرا ۱۴ بر زهره در سال ۱۹۸۲م

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلیام اوترد در سال ۱۵۷۵م؛ کشیش و ریاضی‌دان انگلیسی که بیشتر به‌عنوان واضع و مخترع خط‌کش متحرک دورانی شناخته می‌شود.
– زادروز روزا لوکزامبورگ در سال ۱۸۷۰م؛ انقلابی یهودی و رهبر سوسیالیست و کمونیست آلمانی لهستانی‌تبار و از مهم‌ترین چهره‌های سوسیالیستی در آغاز قرن ۲۰م و از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران حزب سوسیال‌دموکرات پادشاهی لهستان و لیتوانی و اتحادیۀ اسپارتاکیست (بعدها؛ حزب کمونیست آلمان ۱۹۱۸م)
– زادروز جُئُو ئِن لای (چوان لای و چوئن لای) در سال ۱۸۹۸م؛ سیاست‌مدار و یکی از رهبران مهم سیاسی چین و اولین نخست‌وزیر جمهوری خلق چین
– زادروز جیمز توبین در سال ۱۹۱۸م؛ اقتصاددان آمریکایی که در سال ۱۹۸‍۱م برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد شد.
– زادروز پیر پائولو پازولینی در سال ۱۹۲۲م؛ کارگردان، نویسنده، شاعر و روشنفکر معاصر ایتالیایی که خود را به‌عنوان بازیگر، روزنامه‌نگار، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شخصیت سیاسی هم مطرح کرد. او از برجسته‌ترین کارگردانان ایتالیا در قرن ۲۰م و چهرۀ برجسته‌ای در ادبیات اروپا و هنر سینما است.
– زادروز موریس روسابی در سال ۱۹۴۱م؛ مورخ و استادیار برجستۀ اهل آمریکا که در زمینۀ تاریخ آسیای مرکزی، آسیای شرقی و چین تخصص دارد.
– زادروز برنارد آرنو در سال ۱۹۴۹م؛ بازرگان، کارآفرین، سرمایه‌دار و کلکسیونر آثار هنری اهل فرانسوی که بر پایۀ رتبه‌بندی گزارش ۲ نشریۀ بلومبرگ و فوربس که دارایی‌های ثروت‌مندان جهان را گزارش می‌کنند، او در صدر فهرست پولدارترین افراد جهان قرار داشته‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 اکتبر در تاریخ - درگذشت آرنه تیسلیوس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پیر سیمون لاپلاس در سال ۱۸۲۷م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی که برای تکمیل مکانیک سماوی، بسیار همت گذاشت.
– درگذشت آلساندرو ولتا در سال ۱۸۲۷م؛ دانشمند نام‌دار ایتالیایی و مخترع باتری‌های نسل امروز
– درگذشت آنّا آخماتووا در سال ۱۹۶۶م؛ شاعر و نویسندۀ اهل روسیه و یکی از مهم‌ترین شاعران روسیه در قرن ۲۰م محسوب می‌شود و نامش در فهرست نهایی نامزدان جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۵م قرار گرفت. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب شعری آکمه‌ایسم بوده‌است.
– درگذشت ژوزف استالین در سال ۱۹۵۳م؛ رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی که از رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی و در نتیجه رهبر ۲ فاکتوی کل این کشور بود. وی از زمان رسیدن به‌قدرت و جنگ جهانی دوم در نظریۀ مرد بزرگ، جزو تأثیرگذارترین افراد جهان بر تاریخ بشریت به‌شمار می‌آید.
– درگذشت هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳م؛ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ونزوئلا که به‌عنوان رهبر حزب بولیواری چپ و انقلاب بولواری شناخته می‌شود و به‌خاطر سیاست‌های سوسیال‌دموکراتیک، ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحدۀ آمریکا، و حمایت از مواضع ایران و فلسطین مشهور بود. او مؤسس حزب چپ‌گرای جنبش جمهوری پنجم بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *