چهاردهم/۱۴ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز علی دایی و…

چهاردهم/۱۴ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علی دایی؛ بازیکن فوتبال بازنشستۀ تیم‌ملی ایران و باشگاه پرسپولیس، تا درگذشت تقی اَرانی؛ سیاست‌مدار مارکسیست، مؤسس فکری‌معنویِ حزب تودۀ ایران و از اعضای برجستۀ گروه ۵۳ نفر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ بهمن‌ماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز هوا و فضا (فناوری فضایی) در ایران

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی سحابی در سال ۱۳۲۲خ؛ مترجم، نویسنده، روزنامه‌نگار، نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس
– زادروز عباس رضایی وثوق (منوچهر وثوق) در سال ۱۳۲۲خ؛ بازیگر اهل ایران که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ یکی پُرکارترین بازیگران ایران بود و با فیلم جاهل‌ها و ژیگول‌ها در سال ۱۳۴۳خ، ساختهٔ حسین مدنی به‌سینما آمد و برای نقش‌آفرینی در فیلم چرخ بازیگر در سال ۱۳۴۷خ به شهرت رسید.
– زادروز علی دایی در سال ۱۳۴۸خ؛ بازیکن فوتبال بازنشستۀ تیم‌ملی ایران و باشگاه پرسپولیس که علاوه بر بازی در لیگ برتر ایران، سابقۀ حضور در لیگ‌های ستارگان قطر، امارات و بوندسلیگا آلمان را هم در کارنامه دارد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جواد سعدالدوله در سال ۱۳۰۸خ؛ سیاست‌مدار ایرانی که مدتی نخست‌وزیر ایران بود.
– درگذشت تقی اَرانی در سال ۱۳۱۸خ؛ سیاست‌مدار مارکسیست، تئوریسین، نویسنده و شیمی‌دان و مؤسس فکری‌معنویِ حزب تودۀ ایران و از اعضای برجستۀ گروه ۵۳ نفر بود که از مرام اشتراکی و کمونیستی پیروی می‌کردند. اعضای گروه ۵۳ نفر تا پیش از دستگیری با هم ارتباطی نداشتند و این نام پس از دستگیری به‌آن‌ها اطلاق شد. با پرونده‌هایی که برای آن‌ها ساخته‌شد به‌زندان‌های درازمدت محکوم و راهی زندان قصر شدند و برخی نیز توسط مأموران به‌قتل رسیدند.
– درگذشت میرزا حسن‌خان وثوق‌الدوله در سال ۱۳۲۹خ؛ نخست‌وزیر ایران و از دولت‌مردان تأثیرگذار اواخر دورۀ قاجار که برادر احمد قوام (قوام‌السلطنه) است. شهرت او در تاریخ ایران به سبب قرارداد ۱۹۱۹ است که همۀ امور کشوری و لشکری ایران را به مستشاران بریتانیایی می‌سپرد. این قرارداد او را در اذهان عمومی ایرانیان برای همیشه منفور و متهم به خیانت کرد. وثوق‌الدوله همچنین عضو هیئت مجلس عالی (۱۲۸۸خ) بود که حکم اعدام شیخ فضل‌الله نوری را صادر کرد.
– درگذشت عباس زریاب خویی در سال ۱۳۷۳خ؛ مورخ، ادیب، نسخه‌شناس، نویسنده و مترجم
– درگذشت یحیی عدل در سال ۱۳۸۱خ؛ جراح ایرانی که وی را «پدر جراحی نوین و علم بی‌هوشی ایران» می‌نامند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 آذرماه در تاریخ - زادروز جمشید مشایخی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *