چهاردهم/۱۴ نوامبر در تاریخ – درگذشت گئورگ ویلهلم فریدریش هگل و…

چهاردهم/۱۴ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فردریک بنتینگ؛ پزشک، زیست‌شناس و نقاش اهل کانادا و اولین کسی که انسولین را بر روی انسان با موفقیت استفاده کرد، تا درگذشت گوتفرید ویلهلم لایبنیتس؛ فیلسوف، تاریخ‌دان و دیپلمات آلمانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ نوامبر در تاریخ

چهاردهم/۱۴ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی دیابت
– روز جهانی اتاق عمل؛ تکنولوژی جراحی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۱۵م؛ کشور اکوادور در آمریکای جنوبی کشف شد.
– در سال ۱۵۴۱م؛ کانزاس، ایالت معروف مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا کشف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز لئوپلد موتسارت در سال ۱۷۱۹م؛ موسیقی‌دان و معلم موسیقی اتریشی
– زادروز میکائیل نالباندیان در سال ۱۸۲۹م؛ شاعر، نویسنده، اندیشمند سیاسی و مبارز پُرشور استقلال ارمنستان که یکی از تابناک‌ترین چهره‌های ادبی‌اجتماعی دوران روشنگری و جنبش آزادی‌خواهانۀ ملی تاریخ ارمنستان در سدۀ ۱۹م است.
– زادروز اسکار کلود مونه در سال ۱۸۴۰م؛ از بنیان‌گذاران نقاشی دریافت‌گری (امپرسیونیسم) فرانسوی که اصطلاح امپرسیونیسم، یکی از نقاشی‌های او، با عنوان دریافتی از طلوع آفتاب گرفته شده‌است.
– زادروز طه حسین در سال ۱۸۸۹م؛ نویسنده و سخنور مصری و از پیشگامان جنبش نوگرایی در مصر
– زادروز جواهر لعل نهرو در سال ۱۸۸۹م؛ از رهبران جنبش استقلال هند و کنگرۀ ملی هند و تاریخ‌دان و اولین نخست‌وزیر هند پس از اعلام استقلال در آن کشور
– زادروز فردریک بنتینگ در سال ۱۸۹۱م؛ پزشک، زیست‌شناس و نقاش اهل کانادا و اولین کسی که انسولین را بر روی انسان با موفقیت استفاده کرد و به‌همین سبب برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۲۳م شد.
– زادروز آرون کوپلند در سال ۱۹۰۰م؛ از آهنگ‌سازان سدۀ ۲۰م آمریکا
– زادروز آسترید لیندگرن در سال ۱۹۰۷م؛ نویسندۀ سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان
– زادروز پارک چونگ هی در سال ۱۹۱۷م؛ تیمسار ارتش، سیاست‌مدار و رئیس‌جمهور کرۀجنوبی که دوران ۱۸ سالۀ حکومت او، رشد اقتصادی بسیار چشم‌گیری را برای کشورش به‌همراه داشت که در ازای محدودیت آزادی‌های مدنی و سرکوب فعالیت‌های سیاسی دگراندیشان به‌دست آمد.
– زادروز ادوارد هیگینز وایت در سال ۱۹۳۰م؛ خلبان، مهندس و فضانورد آمریکایی
– زادروز چارلز سوم در سال ۱۹۴۸م؛ پادشاه بریتانیا و ۱۴ قلمرو مشترک‌المنافع دیگر که از سال ۱۹۵۲م تا زمان برتخت‌نشستن وی در سال ۲۰۲۲م، وارث بلافصل و نیز دوک کورنوال و دوک راتسی بود و دیرپاترین وارث بلافصل در تاریخ بریتانیا است.
– زادروز یانیس کریسومالیس (یانی) در سال ۱۹۵۴م؛ موسیقی‌دان، پیانیست، نوازندۀ کیبورد و آهنگ‌ساز اهل یونان و ساکن ایالات متحدۀ آمریکا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 دسامبر در تاریخ - درگذشت میخائیل تیموفیویچ کالاشنیکف و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابن فرفور دمشقی در سال ۱۵۰۵م؛ قاضی، فقیه شافعی و شاعر شامی
– درگذشت روسو فیورنتینو در سال ۱۵۴۰م؛ نقاش شیوه‌گرای ایتالیایی و بنیان‌گذار مکتب فنتن‌بلو
– درگذشت گوتفرید ویلهلم لایبنیتس در سال ۱۷۱۶م؛ فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، حقوق‌دان، تاریخ‌دان و دیپلمات آلمانی که نقش به‌سزایی در سیاست اروپای زمان خود بازی کرد. او بنیان‌گذار دستگاه اعداد دودویی است. همچنین او بنیان‌گذار محاسبات دیفرانسیل و انتگرال است که در کنار معادلات دیفرانسیل، زمینۀ بسیاری از پیشرفت‌های بشر شده‌است.
– درگذشت ژان پیر اوئل در سال ۱۸۱۳م؛ نقاش و طراح فرانسوی
– درگذشت ژان پل در سال ۱۸۲۵م؛ رمان‌نویس آلمانی
– درگذشت گئورگ ویلهلم فریدریش هگل در سال ۱۸۳۱م؛ فیلسوف بزرگ آلمانی و یکی از پدیدآورندگان ایده‌آلیسم آلمانی که ملزومات ایده‌آلیسم مطلق را ایجاد کرد. تاریخ‌گرایی و ایده‌آلیسم او، انقلاب عظیمی در فلسفۀ اروپا به‌وجود آورد.
– درگذشت مانوئل دِ فایا در سال ۱۹۴۶م؛ آهنگ‌ساز اسپانیایی
– درگذشت هانا نیومن در سال ۱۹۷۱م؛ ریاضی‌دان آلمانی که در حوزۀ نظریۀ گروه‌ها فعالیت می‌کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *