چهارم/۴ آگوست در تاریخ – درگذشت مریلین مونرو و…

چهارم/۴ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پرسی بیش شلی؛ شاعر غزل‌سرای انگلیسی و همسر مری شلی، دیگر نویسندۀ مشهور بریتانیایی، تا درگذشت ادگار داگلاس آدریان؛ ‏زیست‌شناس اهل انگلستان و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ آگوست در تاریخ

چهارم/۴ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زنان شاغل مجرد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۷۸م؛ نبرد القصر الکبیر در نزدیکی شهری به‌همین نام در شمال مغرب با شکست پرتغالی‌ها از مسلمانان و کشته‌شدن سباستین اول، پادشاه این کشور به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۱۴م؛ در پی حملۀ امپراتوری آلمان به‌بلژیک در جریان جنگ اول جهانی، بریتانیا به‌این کشور اعلان جنگ داد.
– در سال ۱۹۴۰م؛ ایتالیا به‌سودان، کنیا و سومالی؛ یعنی ۳ مستعمرۀ انگلستان حملۀ نظامی برد.
– در سال ۱۹۴۲م؛ نیروهای آلمان حمله به‌استالینگراد را آغاز کردند.
– در سال ۱۹۷۲م؛ ایدی امین، رئیس‌جمهور اوگاندا، اعلام کرد کشورش به‌زودی ۵۰ هزار آسیایی که با پاسپورت بریتانیا در این کشور اقامت دارند را اخراج خواهد کرد.
– در سال ۱۹۸۴م؛ در جریان سیاست‌های ضد استعماری توماس سانکارا، رئیس‌جمهور این کشور، نام جمهوری ولتای علیا به‌بورکینافاسو، به‌معنای سرزمین مردم فسادناپذیر تغییر کرد و پرچمی برگرفته از رنگ‌های پان‌آفریکن برای این کشور برگزیده‌گردید.
– در سال ۲۰۰۷م؛ ناسا، کاوش‌گر فینیکس را به‌سوی مریخ پرتاب کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پرسی بیش شلی در سال ۱۷۹۲م؛ شاعر غزل‌سرای انگلیسی و همسر مری شلی، دیگر نویسندۀ مشهور بریتانیایی
– زادروز ویلیام همیلتون در سال ۱۸۰۵م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان ایرلندی
– زادروز کنوت هامسون در سال ۱۸۵۹م؛ نویسندۀ اهل نروژ که جایزۀ نوبل ادبیات سال ۱۹۲۰م را از آنِ خود کرد. سیارکی را نیز به‌افتخار او با نام هامسون ۵۸۳۸ نام‌گذاری کرده‌اند.
– زادروز دیم لورا نایت در سال ۱۸۷۷م؛ نقاش زن اهل بریتانیا که از افتخارات وی می‌توان به‌کسب مدال نقرۀ نقاشی در بخش مسابقات هنری بازی‌های المپیک تابستانی در سال ۱۹۲۸م اشاره کرد.
– زادروز الیزابت شهبانوی مادر در سال ۱۹۰۰م؛ همسر شاه جرج ششم و مادر ملکه الیزابت دوم
– زادروز لویی آرمسترانگ در سال ۱۹۰۱م؛ از مشهورترین موسیقی‌دانان جاز و از برجسته‌ترین ترومپت‌نوازان تاریخ موسیقی
– زادروز ویتولد گُمبرُویچ در سال ۱۹۰۴م؛ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس لهستانی و از پیشگامان تئاتر ابزورد (تئاتر معناباخته، یا تئاتر پوچی)
– زادروز فین ویلهلم تیسن در سال ۱۹۴۱م؛ ایران‌شناس دانمارکیِ مقیم نروژ
– زادروز باراک حسین اوبامای دوم در سال ۱۹۶۱م؛ عضو حزب دموکرات ایالات متحدۀ آمریکا، وکیل، سناتور ایالت ایلینوی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل که ۲ دورۀ ۴ ساله چهل‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 تیرماه در تاریخ - زادروز کیخسرو شاهرخ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرانسیس آندره وینسنت در سال ۱۸۱۶م؛ نقاش نوکلاسیسیسم فرانسوی
– درگذشت هانس کریستیان آندرسن در سال ۱۸۷۵م؛ نویسندۀ معروف اهل دانمارک
– درگذشت انور پاشا در سال ۱۹۲۲م؛ از فرماندهان رده‌بالای ارتش عثمانی و رهبر قیام تُرکان جوان که فرماندهیِ کل ارتش عثمانی را، هم در جنگ بالکان، و هم در جنگ جهانی اول بر عهده داشت.
– درگذشت مَریلین مونرو در سال ۱۹۶۲م؛ بازیگر، مدل و خوانندۀ آمریکایی که به‌بازی در شخصیت‌های کمدی کلیشۀ بلوند احمق معروف بود و به‌یکی از محبوب‌ترین سمبل‌های جذابیت جنسی دهۀ ۱۹۵۰م و اوایل دهۀ ۱۹۶۰م تبدیل گشت و نشانی از انقلاب جنسی دوران بود.
– درگذشت ادگار داگلاس آدریان در سال ۱۹۷۷م؛ ‏زیست‌شناس اهل انگلستان و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۲م به‌خاطر کشف نورون‌ها
– درگذشت ژان لوییز کالمان در سال ۱۹۹۷م؛ دارای طولانی‌ترین عمر تأییدشدۀ یک انسان در طول تاریخ که تمام عمرش را که ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز بود، در فرانسه گذراند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *