چهارم/۴ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز حبیب‌الله بدیعی و…

چهارم/۴ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لِوُن داویدیان؛ روان‌پزشک و سیاست‌مدار ایرانی ارمنی‌تبار و یکی از نمایندگان اقلیت‌های دینی، تا درگذشت عباسقلی دانشور؛ پزشک، جراح، ملقب به‌پدر جراحی نوین قلب در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ فروردین‌ماه در تاریخ

چهارم/۴ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– عید نوروز

 


 

  • وقایع

– ثبت مسجدجامع دلگشا در بندرعباس در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۷خ
– انجام اولین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۶۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی رحیمی در سال ۱۳۰۰خ؛ سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی، آخرین رئیس شهربانی و آخرین فرماندار نظامی تهران بعد از ارتشبد غلامعلی اویسی و از نخستین افرادی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در ۲۶ بهمن‌ماه تیرباران شد. وی با حسین فاطمی (وزیر امور خارجۀ دولت محمد مصدق و مؤسس روزنامه باختر) باجناق بوده‌‌است.
– زادروز حبیب‌الله بدیعی در سال ۱۳۱۲خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ویولن
– زادروز پرویز ثابتی در سال ۱۳۱۵خ؛ مسئول ادارۀ سوم (مهم‌ترین رکن ساواک) طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷خ و رئیس ساواک تهران بود.
– زادروز داریوش فرهود در سال ۱۳۱۷خ؛ پژوهش‌گر حوزۀ ژنتیک، روان‌شناسی، انسان‌شناسی و پزشکی که به‌عنوان «پدر علم ژنتیک ایران» شناخته می‌شود. او عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم پزشکی ایران است و دکترای علوم طبیعی در ژنتیک انسانی و دکترای انسان‌شناسی را از دانشگاه ماینس آلمان و درجۀ استادی در ژنتیک پزشکی را نیز از دانشگاه مونیخ اخذ کرده‌است. او همچنین بنیان‌گذار و رئیس اولین کلینیک ژنتیک ایران (از ۱۳۵۴خ تاکنون) و استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال ۱۳۵۲خ تا ۱۳۸۲خ) بوده‌است.
– زادروز لِوُن داویدیان در سال ۱۳۲۳خ؛ روان‌پزشک و سیاست‌مدار ایرانی ارمنی‌تبار و یکی از نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی که در پرواز شمارۀ ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین که سقوط کرد و به‌مرگ کلیۀ ۱۶۸ مسافر آن انجامید (۱۳۸۸خ)، یکی از قربانیان حادثه بود.
– زادروز مسعود ده‌نمکی در سال ۱۳۴۸خ؛ روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان که با ساختن سینمایی «اخراجی‌ها» (سه‌گانه) به‌شهرت رسید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 آذرماه در تاریخ - زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی و...

 


 

  • درگذشت

– -درگذشت ابو جعفر هارون بن محمدالمهدی بن ابی جعفر المنصور (مشهور به‌هارون‌الرشید) در سال ۱۸۸خ؛ پنجمین خلیفۀ عباسی که در سال ۱۷۰ه.ق پس از هادی به‌خلافت رسید.
– درگذشت مهدی نوایی در سال ۱۳۲۶خ؛ نوازنده و مدرس نی و شاعر
– درگذشت محمد مددپور در سال ۱۳۸۴خ؛ محقق و پژوهش‌گر هنر و فلسفۀ هنر
– درگذشت عباسقلی دانشور در سال ۱۳۹۹خ؛ پزشک، جراح و استاد دانشگاه، ملقب به‌پدر جراحی نوین قلب
– درگذشت فرزانه تأییدی در سال ۱۳۹۹خ؛ هنرپیشۀ سینما و تئاتر ایران که از بازیگران سرشناس و محبوب سینما و تئاتر پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ بود و اغلب او را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «فریاد زیر آب» در کنار «داریوش اقبالی» به‌خاطر می‌آورند. وی پس از انقلاب نیز در فیلم «میراث من، جنون» ساختۀ مهدی فخیم‌زاده بازی کرد، اما از اوایل دهۀ ۶۰خ دیگر اجازۀ فعالیت پیدا نکرد و از وزارت فرهنگ نیز که در استخدام رسمی آن بود، بدون ذکر دلیل اخراج شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *