یازدهم/۱۱ آگوست در تاریخ – درگذشت ایدیت وارتون و…

یازدهم/۱۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز انید ماری بلایتون (مری پولاک)؛ از نویسندگان محبوب ادبیات کودک و نوجوان اهل انگلستان، تا درگذشت پال جکسون پولاک؛ نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ آگوست در تاریخ

یازدهم/۱۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۴۸۰ق.م؛ نبرد ترموپیل میان ایرانیان و یونانیان در طول دومین لشکرکشی خشایارشا به‌یونان، با پیروزی ایرانیان به‌پایان رسید.
– در سال ۱۴۷۳م؛ نیروهای امپراتوری عثمانی که بر خلاف رقیب خود از سلاح‌های آتشین استفاده می‌کردند، در نبرد اوتلوکبلی در محلی به‌همین نام در شرق آناتولی، سپاه اوزون‌حسن آق‌قویونلو را در هم کوبیدند و نفوذ حکومت او را در منطقه از بین بردند.
– در سال ۱۹۱۹م؛ جمهوری وایمار برای برپایی لیبرال‌دموکراسی در آلمان، قانون اساسی این جمهوری را پذیرفت.
– در سال ۱۹۴۵م؛ قوای ارتش سرخ شوروی، یک‌روز پس از دومین حملۀ اتمی به‌ژاپن، عملیات خود را برای تصرف جزایر ساخالین از اشغال امپراتوری ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم آغاز کردند.
– در سال ۱۹۴۵م؛ متفقین در جواب به‌پیشنهاد تسلیم ژاپن در جنگ دوم جهانی، اعلام کردند که فرماندهی عالی نیروهای متفقین در مورد امپراتور هیروهیتو تصمیم می‌گیرد.
– در سال ۱۹۷۲م؛ در جریان جنگ ویتنام، آخرین گروه نیروی زمینی ارتش ایالات متحده، ویتنام جنوبی را تَرک کرد.
– در سال ۱۹۸۸م؛ اسامه بن‌لادن، عبدالله عزام و چند تَن از رهبران بلندپایۀ جهاد اسلامی مصر، پس از جنگ شوروی در افغانستان، برای ادامۀ جهاد در تمام نقاط جهان، القاعده را تشکیل دادند.
– در سال ۲۰۰۳م؛ در اولین عملیات عمدۀ نظامیِ خارج از خاک اروپا، ناتو مسئولیت حفاظت از صلح در افغانستان را بر عهده گرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن تعاویذی در سال ۱۱۲۵م؛ شاعر عربی و کاتب نثرنویس بغدادی در سدۀ ۶ه.ق
– زادروز انید ماری بلایتون (مری پولاک) در سال ۱۸۹۷م؛ از نویسندگان محبوب ادبیات کودک و نوجوان اهل انگلستان
– زادروز یان پالاخ در سال ۱۹۴۸م؛ دانشجوی تاریخ و اقتصاد سیاسی دانشگاه کارلف چک که در حرکتی اعتراضی از طریق خودسوزی، خودکشی کرد. این حرکت نمادین او را در حوادثی که منجر به‌افتادن پردۀ آهنین شد، کلیدی خوانده‌اند.
– زادروز استیون گری وازنیاک در سال ۱۹۵۰م؛ مهندس کامپیوتر، مخترع و دانشمند آمریکایی که در ۲۶ سالگی همراه با رونالد وین و استیو جابز، کمپانی اپل را در سال ۱۹۷۶م تأسیس کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 مردادماه در تاریخ - درگذشت محمدرضاشاه پهلوی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان هنری نیومن در سال ۱۸۹۰م؛ فیلسوف، الهیات‌دان و ادیب انگلیسی و شخصیتی مهم در تاریخ مذهبی انگلستان در قرن ۱۹م
– درگذشت اندرو کارنگی در سال ۱۹۱۹م؛ سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی که سپس به‌شرکت فولاد ایالات متحده (یو.اس. استیل) تبدیل شد.
– درگذشت ایدیت وارتون در سال ۱۹۳۷م؛ نویسندۀ داستان کوتاه و طراح اهل ایالات متحده آمریکا و نخستین زن برندۀ جایزۀ پولیتزر
– درگذشت پال جکسون پولاک در سال ۱۹۵۶م؛ نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی که بیشتر برای سبک منحصر به‌فرد نقاشی قطره‌ای شناخته شده‌است.
– درگذشت ماکس تیلر در سال ۱۹۷۲م؛ ویروس‌شناس آفریقای‌جنوبی‌آمریکایی که در سال ۱۹۵۱م به‌خاطر توسعۀ یک واکسن بر ضد تب زرد برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– درگذشت آلونزو چرچ در سال ۱۹۹۵م؛ ریاضی‌دان و منطق‌دان آمریکایی که اصلی‌ترین مشارکت‌ها را در زمینۀ منطق ریاضی و پایه‌های علوم رایانۀ نظری داشت. او بیشتر برای محاسبات لاندا، تز چرچ تورینگ، اثبات تعیین‌ناپذیری مسئلۀ توقف، هستی‌شناسی فرگه چرچ و قضیۀ راسر چرچ معروف می‌باشد.
– درگذشت کُنستانتین زُرِیق در سال ۲۰۰۰م؛ تاریخ‌نگار سوری و رئیس دانشگاه سوریه
– درگذشت وی. اس. نایپل در سال ۲۰۱۸م؛ رمان‌نویس و مقاله‌نویس ترینیدادی‌بریتانیایی با ریشۀ هندی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *