یکم/۱ می در تاریخ – درگذشت پاول یوزف گوبلس و…

یکم/۱ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سانتیاگو رامون ئی کاخال؛ زیست‌شناس اسپانیایی و متخصص بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی آناتومیک، تا درگذشت پاول یوزف گوبلس؛ سیاست‌مدار و آخرین صدراعظم آلمان نازی پس از مرگ آدولف هیتلر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ می در تاریخ

یکم/۱ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی کارگر
– اولین یکشنبۀ ماه؛ روز جهانی خنده

 


 

  • وقایع

– تصرف مجارستان به‌دست نیروهای عثمانی در سال ۱۵۴۴م
– در سال ۱۹۲۵م؛ قبرس مستعمرۀ انگلستان شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ نیروهای ارتش سرخ شوروی وارد برلین شدند.
– در سال ۱۹۴۸م؛ جمهوری دمکراتیک خلق کره (کرۀشمالی) به‌ریاست‌جمهوری کیم ایل سونگ پایه‌گذاری شد.
– در سال ۲۰۰۹م؛ ازدواج هم‌جنس‌گرایان در سوئد قانونی اعلام شد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا، کشته‌شدن اسامه بن‌لادن، رهبر شبکۀ تروریستی القاعده را اعلام کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز یواخیم دو بله در سال ۱۵۲۲م؛ شاعر قرن ۱۶م اهل فرانسه
– زادروز جوزف ادیسون در سال ۱۶۷۲م؛ نویسنده و شاعر سیاسی‌مسلک انگلیسی
– زادروز آرتور ولزلی (اولین دوک ولینگتون) در سال ۱۷۶۹م؛ سیاست‌مدار اهل پادشاهی بریتانیا و اصالتاً از مردم ایرلند که یکی از برجسته‌ترین چهره‌های نظامی قرن ۱۹م به‌شمار می‌آید.
– زادروز سانتیاگو رامون ئی کاخال در سال ۱۸۵۲م؛ زیست‌شناس اسپانیایی و متخصص بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی آناتومیک و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶م به‌خاطر مطالعۀ سیستم عصبی بود. وی در سال ۱۹۰۶م جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای کشف مکانیسم‌های ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی از آنِ خود کرد.
– زادروز اینیاتسیو سیلونه در سال ۱۹۰۰م؛ از نویسندگان معاصر ایتالیا
– زادروز جووانینو گوارسکی در سال ۱۹۰۸م؛ نویسنده، روزنامه‌نگار، کاریکاتوریست و طنزپرداز ایتالیایی
– زادروز یانیس ریتسوس در سال ۱۹۰۹م؛ شاعر یونانی، فعال چپ‌گرا و از اعضای فعال گروه مقاومت یونانی در طول جنگ جهانی دوم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 آبان‌ماه در تاریخ - تبعید سیدروح الله خمینی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان درایدن در سال ۱۷۰۰م؛ شاعر، منتقد ادبی، مترجم و نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی که در سال ۱۶۶۸م، اولین ملک‌الشعرای انگلستان لقب گرفت.
– درگذشت دیوید لیوینگستون در سال ۱۸۷۳م؛ پزشک اسکاتلندی و کاشف اکثر مناطق مرکزی و جنوبی قارۀ آفریقا
– درگذشت آنتونین لئوپلد دوُرژاک در سال ۱۹۰۴م؛ نخستین آهنگ‌ساز بوهِمی که به‌شهرت جهانی دست یافت. او موسیقی فولکلور (بومی) سرزمین مادری خویش را در قالب موسیقی رمانتیک قرن ۱۹م ارائه داد. راز محبوبیت او در استعداد شایان توجه‌اش در خلق ملودی‌های پُرنشاطِ چک بود.
– درگذشت پاول یوزف گوبلس در سال ۱۹۴۵م؛ سیاست‌مدار ناسیونال‌سوسیالیست آلمانی و رئیس وزارت اطلاع‌رسانی رایش سوم و آخرین صدراعظم آلمان نازی پس از مرگ آدولف هیتلر
– درگذشت ماگدا گوبلس در سال ۱۹۴۵م؛ همسر یوزف گوبلز، وزیر پروپاگاندای رایش سوم که برخی تاریخ‌نگاران از وی به‌عنوان بانوی اول آلمان نازی نام می‌برند؛ در حالی که برخی دیگر این عنوان را برای امی گورینگ، همسر هرمان گورینگ به‌کار می‌برند. با تسخیر برلین توسط نیرهای روس در روزهای آخر جنگ جهانی دوم در اروپا، وی و همسرش ۶ فرزندان‌شان را در خواب مسموم کردند و کُشتند. سپس در ۱ مِی ۱۹۴۵م به‌همراه یوزف گوبلز خودکشی کردند.
– درگذشت آرام ایلیچ خاچاتوریان در سال ۱۹۷۸م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر ارمنی و یکی از بهترین آهنگ‌سازان در دوران اتحاد جماهیر شوروی
– درگذشت ابراهیم العُرَیِّض در سال ۲۰۰۲م؛ شاعر و نویسندۀ بحرینی که به‌هنگام استقلال بحرین، چند منصب سیاسی گرفت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *