بیست‌و‌دوم/۲۲ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز آذر محبی تهرانی و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوالحسن قزوینی؛ خوانندۀ موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی، تا درگذشت ملک مهرداد بهار؛ نویسنده و پژوهش‌گر، پنجمین فرزند ملک‌الشعرای بهار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– سالروز نبرد مورچه‌خورت بین سپاهیان متحد نادر و شاه‌طهماسب دوم با سپاه متحد اشرف افغان و دولت عثمانی در سال ۱۱۰۸خ
– مخالفت شیخ‌فضل‌الله نوری با مشروطیت در سال ۱۲۸۷خ
– در سال ۱۳۲۲خ؛ فرانکلین دلانو روزولت رئیس‌جمهور آمریکا برای شرکت در نشست سران متفقین در تهران با ناو جنگی آیوا عازم ایران شد.
– در سال ۱۳۳۵خ؛ جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر اعلام شد.
– در سال ۱۳۳۵خ؛ دادگاه تجدید نظر نظامی، حکم به‌اعدام مرتضی یزدی از مؤسسان حزب تودۀ ایران داد.
– در سال ۱۳۵۸خ؛ دولت آمریکا با تصمیم جیمی‌کارتر مبنی بر عدم خرید نفت از ایران و مسدودکردن دارایی‌های ایران موافقت کرد.
– در سال ۱۳۶۵خ؛ کنگرۀ ایالات متحدۀ آمریکا، دولت رونالد ریگان را متهم به‌نقض تحریم تسلیحاتی ایران کرد.
– آزمایش موشک سجیل توسط وزارت دفاع ایران در سال ۱۳۸۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سلطان علی‌خان وزیر افخم (سلطان علی‌خان وزیر بقایا) در سال ۱۲۴۱خ؛ وزیر داخله و رئیس کابینۀ ایران از ۲۵ اسفندماه ۱۲۸۵ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۲۸۶خ که اولین نخست‌وزیر یک کابینۀ قانونی مورد تأیید مجلس در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود. وی از رجال عصر ناصری و مظفری و از درباریان مؤثری بود که همیشه مشاغل و مقامات حساس و پُرمداخل داشتند.
– زادروز ابوالحسن قزوینی در سال ۱۲۴۲خ؛ خوانندۀ موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی که تندیس یادبود او در سال ۱۳۸۷خ، ابتدای جادۀ سلامت الوند قزوین نصب شد. هنرستان موسیقی تبریز به‌نام او نام‌گذاری شده‌است.
– زادروز آذر محبی تهرانی (رامش) در سال ۱۳۲۵خ؛ خواننده در سبک‌های موسیقی مختلف از سنتی تا پاپ کلاسیک و جاز و راک
– زادروز گلاب آدینه (گلاب مستعان) در سال ۱۳۳۲خ؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
– زادروز سیدابراهیم نبوی در سال ۱۳۳۷خ؛ فعال سیاسی، نویسنده و طنزنویس
– زادروز تقی رحمانی در سال ۱۳۳۸خ؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، زندانی سیاسی، کنش‌گر سیاسی، عضو شورای فعالان ملی/مذهبی و از مشاوران مهدی کروبی که در سال ۱۳۸۵خ جایزۀ هلمن را از سازمان دیده‌بان حقوق بشر دریافت کرد و پس از بازداشت‌ها و محکومیت‌های مکرر از ایران مهاجرت کرد و به‌فرانسه رفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 نوامبر در تاریخ - درگذشت فرانسیسکو فرانکو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین پیرنیا در سال ۱۳۷۲خ؛ اقتصاددان و دولت‌مرد و قانون‌گذار دورۀ پهلوی، پایه‌گذار دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران و مدرسۀ عالی ریاضیات و مدیریت اقتصادی کرج که در مذاکرات کنسرسیوم نفت، نقش مهمی ایفا کرد. او از بنیان‌گذاران انجمن اقتصاددانان ایران و ملقب به «پدر دانش اقتصاد ایران» است.
– درگذشت ملک مهرداد بهار در سال ۱۳۷۳خ؛ نویسنده و پژوهش‌گر، پنجمین فرزند ملک‌الشعرای بهار
– درگذشت پریرخ دادستان در سال ۱۳۸۹خ؛ استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دانشگاه شهید بهشتی و یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین ایران و مادر روان‌شناسی ایران
– درگذشت فرید بغلانی در سال ۱۳۸۹خ؛ قاتل سریالی معروف به‌قاتل دوچرخه‌سوار در بهمنشیر آبادان و خرمشهر بود که در تاریخ ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۸۷خ (۴۰ سالگی) دستگیر شد و در زندان کارون اهواز در حالی که پدر و مادرش شاهد اعدام بودند، به‌دار آویخته‌شد.
– درگذشت احمد رضایی میرقائد در سال ۱۳۹۰خ؛ فرزند ارشد محسن رضایی که در دورۀ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی به‌آمریکا پناهنده شد و در آنجا به‌موضع‌گیری‌های تندی علیه مقام‌های جمهوری‌اسلامی ایران پرداخت. او در هتل گلوریای دبی در طبقۀ ۱۸ اتاق ۲۳ درگذشت. علت مرگ او از سوی منابع مختلف دلایل متعددی از قتل و خودکشی با مصرف داروی ضد افسردگی اعلام شد. گزارش بازرس ویژه در تهران حاکی است که او به‌قتل رسیده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *