بیست‌و‌دوم/۲۲ آذرماه در تاریخ – زادروز شاهکار بینش‌پژوه و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز غلامرضا بروسان؛ شاعر و برگزیدۀ جایزۀ شعر نیما و جایزۀ شعر خبرنگاران، تا درگذشت ابوریحان بیرونی؛ ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین علاء در سال ۱۲۶۰خ؛ دیپلمات و سیاست‌مدار ایرانی که ۲ دوره از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۶خ و ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰خ نخست‌وزیری ایران را بر عهده داشت.
– زادروز شاهکار بینش‌پژوه در سال ۱۳۵۱خ؛ شاعر، ترانه‌سرا، خواننده و آهنگ‌ساز سبک پاپ
– زادروز غلامرضا بروسان در سال ۱۳۵۲خ؛ شاعر و برگزیدۀ جایزۀ شعر نیما و جایزۀ شعر خبرنگاران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (ابوریحان بیرونی) در سال ۴۲۷خ؛ دانشمند و ریاضی‌دان، همه‌چیزدان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی در سدۀ ۴ و ۵ه.ق، پدر انسان‌شناسی و هندشناسی، تسلط به‌زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت، آشنایی به‌زبان‌های یونانی باستان، عبری توراتی و سُریانی
– درگذشت روح‌الله زم در سال ۱۳۹۹خ؛ خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی خبری‌تحلیلی آمدنیوز که پس از دستگیری در دادگاه عمومی به‌ریاست ابوالقاسم صلواتی و همچنین دادگاه انقلاب به‌اتهام افساد فی‌الارض به‌اعدام محکوم شد.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 نوامبر در تاریخ - درگذشت نورمن پرسیوال راکوِل و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *