بیست‌و‌دوم/۲۲ آوریل در تاریخ – درگذشت هنری رویس و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ایمانوئل کانت؛ فیلسوف سرشناس آلمانی در عصر روشنگری و از فیلسوفان کلیدی عصر روشنگری و فلسفه، تا درگذشت هنری رویس؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی فعال در صنعت خودروسازی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ آوریل در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زمین پاک؛ جشن گیاه‌آوری

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۹۳م؛ موزۀ یادبود هولوکاست در شهر واشنگتن دی‌سی، با حضور ۸۵ نفر از سران کشورهای جهان گشایش یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ایزابلای یکم (ایزابلای کاتولیک، ایزابلای اتحادگر) در سال ۱۴۵۱م؛ شهبانوی کاستیا که پس از ازدواجش با فردیناند دوم، شهبانوی آراگون بود. او و فردیناند، با فتح گرانادا، اسپانیای واحد را پایه گذاردند و ایزابلا حمایت مالی از سفرهای اکتشافی کریستف کلمب در دنیای جدید را نیز بر عهده گرفت. ایزابلا و فردیناند، نخستین حاکمان اسپانیا بودند و عصر طلایی اسپانیا را بنیاد نهادند و اسپانیا به‌یکی از قدرت‌های بزرگ اروپا تبدیل شد. آن‌ها همچنین دست به‌اخراج یهودیان از اسپانیا زدند و مسلمانان گرانادا را هم که مسیحی نشده‌بودند، اخراج کردند.
– زادروز هنری فیلدینگ در سال ۱۷۰۷م؛ نویسنده، نمایشنامه‌نویس و روزنامه نگار برجستۀ بریتانیایی و بنیان‌گذار سبک رئالیسم در ادبیات انگلستان
– زادروز ایمانوئل کانت در سال ۱۷۲۴م؛ فیلسوف سرشناس آلمانی در عصر روشنگری و کارساز در فلسفۀ جدید و یکی از فیلسوفان کلیدی عصر روشنگری و فلسفه، که فلسفۀ او از اندیشه‌های چیره بر نیمۀ نخست سدۀ ۱۹م است. وی تجربه‌گرایی و عقل‌گراییِ آغازین نوین را در هم آمیخت و تا به‌امروز کاراییِ با ارزش وی در مابعدالطبیعه، معرفت‌شناسی، اخلاق، فلسفۀ سیاسی، زیبایی‌شناسی و دیگر زمینه‌ها دنباله دارد. اندیشۀ بنیادین فلسفۀ نقدی کانت، به‌ویژه در نقدهای سه‌گانۀ وی نقد عقل محض، نقد عقل عملی و نقد قوۀ حکم، خودآیینیِ انسان است.
– زادروز مادام دو استائل در سال ۱۷۶۶م؛ نویسنده، مبلغ سیاسی و سخنور زن فرانسوی
– زادروز ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) در سال ۱۸۷۰م؛ نظریه‌پرداز مارکسیست و انقلابی کمونیست روسی، رهبر انقلاب ۱۹۱۷م روسیه و بنیان‌گذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
– زادروز ولادیمیر نابوکوف در سال ۱۸۹۹م؛ نویسندۀ رمان، داستان کوتاه، مترجم و منتقد چندزبانۀ روسی‌آمریکایی و از برجسته‌ترین نویسندگان مهاجر بعد از سال ۱۹۱۷م بود که به ۲ زبان انلگیسی‌آمریکایی و روسی می‌نوشت.
– زادروز جولیوس رابرت اوپنهایمر در سال ۱۹۰۴م؛ فیزیک‌دان نظری آمریکایی که همراه با انریکو فرمی، به‌خاطر نقشش در پروژۀ منهتن، پروژه‌ای در زمان جنگ جهانی دوم که به‌ساخت اولین بمب اتمی منجر شد، در جهان به‌عنوان پدر بمب اتمی شناخته شده‌است.
– زادروز یهودی منوهین در سال ۱۹۱۶م؛ نوازندۀ برجستۀ ویولن و رهبر ارکستر و بهترین نوازندۀ ویولن در سدۀ ۲۰م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت خسرو روزبه و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جیمز هارگریوز در سال ۱۷۷۸م؛ نساج، نجار و مخترع انگلیسی که در لنکشایر انگلستان زندگی و کار می‌کرد. او یکی از ۳ مردی بود که مسئول مکانیزه‌کردن ریسندگی بود؛ هارگریوز با اختراع دستگاه ریسندگی در سال ۱۷۶۴م اعتبار بسیاری پیدا کرد.
– درگذشت آن بانی در سال ۱۷۸۲م؛ زن ایرلندی و معروف‌ترین دزد دریایی زن در تمام دوران که در محدودۀ دریای کارائیب فعالیت می‌کرد.
– درگذشت هنری رویس در سال ۱۹۳۳م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی فعال در صنعت خودروسازی که در سال ۱۹۰۶م شرکت خودروسازی رولزرویس را به‌همراه چارلز رولز تأسیس کرد.
– درگذشت انسل آدامز در سال ۱۹۸۴م؛ عکاس آمریکایی که شهرت وی بیشتر به‌دلیل عکس‌های او از طبیعت و چشم‌اندازهای غرب ایالات متحدۀ آمریکا است.
– درگذشت میرچا الیاده در سال ۱۹۸۶م؛ از اسطوره‌شناسان و دین‌پژوهان نامدار اهل رومانی که در دبیرستان به‌مطالعۀ شیمی و زیست‌شناسی نیز علاقه نشان می‌داد.
– درگذشت امیلیو جینو سگره در سال ۱۹۸۹م؛ فیزیک‌دان ایتالیایی یهودی که بعداً به‌ایالات متحدۀ آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آمریکایی گرفت. او به‌همراه اوون چمبرلین به‌خاطر کشف پادپروتون در سال ۱۹۵۹م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در فیزیک شد. او همچنین یکی از کاشفان عنصر تکنسیم (سبک‌ترین عنصر شیمیایی) است.
– درگذشت ریچارد میلهوس نیکسون درسال ۱۹۹۴م؛ سیاست‌مدار و وکیل آمریکایی که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴م به‌عنوان سی‌و‌هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا خدمت می کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *