بیست‌و‌دوم/۲۲ ژوئن در تاریخ – درگذشت جرج کارلین و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هرمان مینکوفسکی؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان سرشناس آلمانی قرن ۱۹م، تا درگذشت جرج کارلین؛ استندآپ کمدین، منتقد اجتماعی، نویسندۀ آمریکایی و برندۀ ۵ جایزۀ گرمی برای جنگ‌های کمدی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ ژوئن در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۰م؛ پس از تسخیر فرانسه توسط آلمان، در جریان جنگ جهانی دوم، با امضای پیمان دوم کامپانیه، مخاصمۀ بین این ۲ کشور به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، آلمان نازی با شکستن پیمان عدم تجاوز سال ۱۹۳۹م بین شوروی و آلمان، به‌شوروی حمله (آغاز عملیات بارباروسا) کرد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ دیگو مارادونا، گل خود، معروف به‌دست خدا را علیه تیم ملی انگلیس در جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶م به‌ثمر رسانید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ریچارد سوم در سال ۱۴۸۳م؛ آخرین پادشاه بریتانیا در قرون وسطی که با مرگ او در جنگ ۳۰ سالۀ رزها، سلسلۀ پلانتاجنت پس از ۳۳۱ سال منقرض شد و سلسلۀ تودور به‌قدرت رسیدند. وی سلطنتی توأم با قتل و وحشت ایجاد کرد و در نبرد بازورث فیلد، توسط هنری تیودور کشته‌شد.
– زادروز ویلهلم فون هومبولت در سال ۱۷۶۷م؛ زبان‌شناس، دیپلمات و فیلسوف پروسی و بنیان‌گذار دانشگاه هومبولت
– زادروز هرمان مینکوفسکی در سال ۱۸۶۴م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان سرشناس آلمانی قرن ۱۹م که نظریۀ هندسی اعداد را بنیاد نهاد و گسترش داد. او مسائل سخت نظریۀ اعداد، فیزیک ریاضی و نظریۀ نسبیت را با روش‌های هندسی حل می‌کرد.
– زادروز جولیان هاکسلی در سال ۱۸۸۷م؛ زیست‌شناس، انسان‌گرا، بین‌الملل‌گرا و فیلسوف بریتانیایی که در توسعۀ دانش رویان‌شناسی نوین، بسیار تأثیرگذار بود.
– زادروز روبرت ریتر فون گرایم در سال ۱۸۹۲م؛ فلدمارشال آلمانی در دورۀ رایش سوم و آخرین فرماندۀ کل لوفت‌وافه در جنگ جهانی دوم
– زادروز اریش ماریا رمارک در سال ۱۸۹۸م؛ نویسندۀ مشهور آلمانی
– زادروز بیلی وایلدر در سال ۱۹۰۶م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار آمریکایی اتریشی‌تبار که در مجموع ۶ بار برندۀ اسکار شده‌بود که شامل ۱ اسکار بهترین فیلم، ۲ اسکار بهترین کارگردانی و ۳ اسکار بهترین فیلم‌نامۀ اقتباسی و غیر اقتباسی می‌باشد. وی همچنین تندیس یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرده‌است.
– زادروز کنراد تسوزه در سال ۱۹۱۰م؛ مهندس عمران آلمانی و از پیشگامان علوم رایانه که مهم‌ترین موفقیت او، ساخت نخستین رایانۀ عملیاتیِ کاملاً خودکارِ قابل برنامه‌ریزیِ جهان (زد-۳) در سال ۱۹۴۱م بود.
– زادروز دانیل براون در سال ۱۹۶۴م؛ نویسندۀ آمریکایی کتاب‌های ژانر پُرهیجان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 مردادماه در تاریخ - حملۀ سرهنگ قذافی به‌شاه ایران و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جوزپه ماتزینی در سال ۱۸۷۲م؛ آزادی‌خواه ایتالیایی و رهبر سیاسی عقیدتیِ جنبش «ریسورجیمنتو» (اتحاد ایتالیا) که در سال ۱۸۳۱م در فرانسه تشکیلات مخفیِ «ایتالیای جوان» را بنا نهاد. او در دهه‌های ۱۸۳۰م و ۱۸۴۰م از رهبرانی بود که سهم مؤثری در هماهنگی بین قیام‌های مردمیِ ایتالیا داشت. او با اتحاد ایتالیا به‌عنوان شاهنشاهی مخالفت نمود و اندکی پیش از مرگ به‌میهنش بازگشت. وی همچنین تعداد زیادی مقاله و رساله در باب مسائل سیاسی منتشر نموده‌است.
– درگذشت محمد احمد المهدی در سال ۱۸۸۵م؛ رهبر مذهبی طریقت سامانیه که در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۸۸۱م ادعا نمود که مَهدی موعود است. او شورش موفقی را علیه حکومت بریتانیا در سودان شروع کرد. نیروهایش در تاریخ ۲۶ ژانویۀ ۱۸۸۵م موفق شدند که خارطوم را به‌تصرف خود درآورد و ژنرال چارلز جرج گوردون، حاکم بریتانیایی سودان را به‌قتل برسانند. در پروپاگاندای ویکتوریایی، از محمد المهدی با عنوان «مُلای دیوانه» یاد می‌شد. او بر اثر ابتلا به‌بیماری تیفوس درگذشت.
– درگذشت ایلیا میخایلویچ فرانک در سال ۱۹۹۰م؛ فیزیک‌دان روسی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه پاول چرنکوف و ایگور یوگنیویچ تام، به‌خاطر کشف و تعبیر اثر چرنکوف (تابش چرنکوف)، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– درگذشت جرج کارلین در سال ۲۰۰۸م؛ استندآپ کمدین، منتقد اجتماعی، بازیگر و نویسندۀ آمریکایی و برندۀ ۵ جایزۀ گرمی برای جنگ‌های کمدی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *