بیست‌و‌سوم/۲۳ آبان‌ماه در تاریخ – دیدار محمدرضاشاه پهلوی از آمریکا و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از دیدار محمدرضا پهلوی از آمریکا در سایۀ تظاهرات سنگین مخالفین ایرانی وی در سال ۱۳۵۸خ، تا درگذشت سعید نفیسی؛ زبان‌شناس، پژوهش‌گر ادبیات فارسی، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم و شاعر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– لشکرکشی طغرق سلجوقی برای فتح بغداد در سال ۴۳۴خ
– انحلال سومین مجلس شورای ملی به‌دلیل از اکثریت‌افتادن نمایندگان در سال ۱۲۹۴خ
– دیدار محمدرضا پهلوی از آمریکا در سایۀ تظاهرات سنگین مخالفین ایرانی وی در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عباس امانت در سال ۱۳۲۶خ؛ استاد تاریخ و مطالعات بین‌المللی در دانشگاه ییل و صاحب کرسی ویلیام گراهام سامنر در این دانشگاه

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سعید نفیسی در سال ۱۳۴۵خ؛ زبان‌شناس، پژوهش‌گر ادبیات فارسی، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم و شاعر، جزو نسل اول اساتید دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران
– درگذشت مرتضی پاشایی در سال ۱۳۹۳خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز، نوازنده و تنظیم‌کنندۀ موسیقی پاپ
– درگذشت مسعود مولوی وردنجانی در سال ۱۳۹۸خ؛ دانش‌آموختۀ مهندسی عمران دانشگاه آزاد نجف آباد که به‌دستور مأموران اطلاعاتی ایران در ترکیه ترور شد. گفته می‌شود که او یکی از عوامل امنیتی (در وزارت دفاع ایران در حوزۀ امنیت سایبری و اطلاعات سپاه) بود که بعداً منتقد حکومت شد. او را گردانندۀ اصلی کانال افشاگر «جعبۀ سیاه» می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوۀ قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به‌فساد مالی و ترور مخالفان از جمله ترور شخصیت‌های هسته‌ای ایران کرد. او همچنین پیش از خروج از ایران در مطبوعات به‌عنوان مخترع نخبه و مدال‌آور معرفی شده‌بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 ژانویه در تاریخ - درگذشت مهانداس کارامچاند گاندی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *