بیست‌و‌سوم/۲۳ آذرماه در تاریخ – زادروز منوچهر چشم‌آذر و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدابراهیم رئیس‌الساداتی؛ فقیه مسلمان و سیاست‌مدار مستقل و هشتمین رئیس‌جمهور ایران، تا درگذشت حیدر رقابی (هاله)؛ شاعر و فعال سیاسی اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– اوج بارش شهابی جوزایی در بیشتر سال‌ها؛ یکی از بزرگ‌ترین بارش‌های شهابی که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به‌نظر می‌رسد.

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز غلامعلی بایندر در سال ۱۲۷۷خ؛ دریابان نیروی دریایی شاهنشاهی ایران و به‌مدت ۵ سال فرماندۀ این نیرو از مهر ۱۳۱۵ تا شهریورماه ۱۳۲۰خ که در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان در جنگ جهانی دوم در خرمشهر کشته‌شد.
– زادروز منوچهر چشم‌آذر در سال ۱۳۲۳خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده
– زادروز سیدجواد طباطبایی در سال ۱۳۲۴خ؛ استاد دانشگاه و پژوهش‌گر که در زمینۀ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیئت‌علمی و معاون پژوهشی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵خ در مؤسسۀ مطالعات سیاسی‌اقتصادی پرسش به‌تدریس فلسفه پرداخت. وی مدیر گروه فلسفۀ مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی هم بود.
– زادروز ناصر حجازی در سال ۱۳۲۸خ؛ بازیکن و مربی فوتبال
– زادروز سیدابراهیم رئیس‌الساداتی در سال ۱۳۳۹خ؛ فقیه مسلمان و سیاست‌مدار مستقل و هشتمین رئیس‌جمهور ایران
– زادروز مریم اکبری منفرد در سال ۱۳۵۴خ؛ فردی متهم به‌هواداری از سازمان مجاهدین خلق و زندانی سیاسی اهل ایران که گفته‌شده ۳ تَن از برادران و یکی از خواهران او در طی اعدام دسته‌جمعی زندانیان عقیدتی/سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷خ در ایران اعدام شدند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حیدر رقابی (هاله) در سال ۱۳۶۶خ؛ شاعر و فعال سیاسی
– درگذشت جاهد جهانشاهی در سال ۱۳۹۱خ؛ نویسنده، مترجم و منتقد تئاتر ایرانی بود. او از اعضای کانون نویسندگان ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 اسفندماه در تاریخ - زادروز حسین شاه‌حسینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *