بیست‌و‌سوم/۲۳ نوامبر در تاریخ – درگذشت رولد دال و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز نیکلاس مادورو؛ رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا پس از مرگ هوگو چاوز، تا درگذشت رولد دال؛ داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ولز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ نوامبر در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۹۰م؛ با انعقاد پیمان لندن، لوکزامبورگ مستقل شد.
– در سال ۱۹۱۷م؛ روزنامه‌های پراودا و ایزوستیا، برای نخستین‌بار متن کامل توافق‌نامۀ سایکس‌پیکو برای تقسیم خاورمیانه را منتشر کردند.
– در سال ۲۰۰۳م؛ در پی تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان و اعتراضات مردمی که به‌انقلاب گل رز شهرت یافت، ادوارد شواردنادزه از سِمَت خود کناره‌گیری کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز اُتوی یکم (اتوی بزرگ) در سال ۹۱۲م؛ پادشاه آلمان، ایتالیا و دوک زاکسن و نخستین فرمانروای آلمان که لقب امپراتور داشت.
– زادروز جان والیس در سال ۱۶۱۶م؛ ریاضی‌دان انگلیسی
– زادروز میخائیل پوگودین در سال ۱۸۰۰م؛ زبان‌شناس، تاریخ‌نگار، روزنامه‌نگار، فیلسوف، ویراستار، نویسنده، و ناشر اهل امپراتوری روسیه
– زادروز یوهان دیدریک وان در والس در سال ۱۸۳۷م؛ دانشمند و ترمودینامیک‌دان مشهور هلندی که به‌خاطر ارائۀ معادلۀ حالت گازها و مایعات، در سال ۱۹۱۰م موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل شد.
– زادروز مانوئل دِ فایا در سال ۱۸۷۶م؛ آهنگ‌ساز اسپانیایی
– زادروز هنری موزلی در سال ۱۸۸۷م؛ فیزیک‌دان و نظامی انگلیسی که سهم برجستۀ وی در دانش فیزیک، توجیه برخی از قانون‌های فیزیکی و شیمیایی تجربی پیشین در مفهوم عدد اتمی بود. این موضوع از گسترش قانون موزلی در طیف پرتوهای ایکس سرچشمه می‌گیرد و مسبب توجیه بسیاری از مفاهیم در شیمی و مرتب‌سازی عناصر شیمیایی جدول تناوبی عنصرها بود.
– زادروز ساتیا سای بابا در سال ۱۹۲۶م؛ گوروِ هندی، شخصیت عرفانی، خَیّر و معلم
– زادروز نیکلاس مادورو در سال ۱۹۶۲م؛ سیاست‌مدار ونزوئلایی که پس از مرگ هوگو چاوز، رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا شد و در آوریل ۲۰۱۳م، با رأی ۵۱ درصدی مردم به‌مقام چهل‌و‌ششمین ریاست‌جمهوری ونزوئلا دست یافت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آوریل در تاریخ - درگذشت ساتیاجیت رای و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آنیولو دی کسیمو در سال ۱۵۷۲م؛ نقاش ایتالیایی سبک مانریسم از شهر فلورانس
– درگذشت آندره مالرو در سال ۱۹۷۶م؛ نویسنده، منتقد هنری و سیاست‌مدار فرانسوی
– درگذشت رولد دال در سال ۱۹۹۰م؛ داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ولز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی
– درگذشت آلکساندر لیتوینینکو در سال ۲۰۰۶م؛ افسر اطلاعاتی سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه و منتقد دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در اثر آلودگی به‌عنصر رادیواکتیو پولونیوم با جرم اتمی ۲۱۰ در شهر لندن به‌طور مرموزی به‌قتل رسید. او همچنین مأمور سرویس اطلاعاتی بریتانیا بود و برای آن جاسوسی می‌کرد. مسکو نیز او را خائن و جاسوس نامید.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *