بیست‌و‌ششم/۲۶ اکتبر در تاریخ – درگذشت ایتو هیروبومی و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ست مک‌فارلن؛ انیماتور، نویسنده، کمدین، بازیگر، کارگردان و صداپیشۀ آمریکایی، تا درگذشت ولیام هوگارت؛ گراورساز، نقاش، طنزنویس تصویری، طراح کارتن دنباله‌دار انگلیسی‌تبار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۷۳م؛ جنگ یوم کیپور، یکی از جنگ‌های مهم بین اعراب (مصر، عراق و سوریه) و اسرائیل با پیروزی اسرائیل پایان یافت.
– در سال ۱۹۷۹م؛ پارک چونگ هی که در دوران ۱۸ سال ریاست او بر دولت کرۀجنوبی، با وجود محدودیت‌های آزادی مدنی و سرکوب فعالیت مخالفان سیاسی، این کشور به‌رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای رسیده‌بود، توسط دوست خود، کیم جائه کیو، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کرۀجنوبی به‌قتل رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژرژ ژاک دانتون در سال ۱۷۵۹م؛ وی پیش از وقوع انقلاب کبیر وارد کلوب کوردلیه شد و فعالیت‌های سیاسی‌اش علیه حکومت وقت فرانسه آغاز شد و به‌تدریج مورد توجه انقلابیون فرانسه قرار گرفت. او سپس وارد حزب ژاکوبن شد و به‌سبب رقابتی که این حزب با حزب ژیروندن داشت، طبعاً دانتون با پیشوایان حزب مزبور به‌مخالفت پرداخت؛ چون به‌عقیدۀ او، شاه و درباریان را باید زندانی می‌نمودند و حال آن‌که ژیروندیست‌ها (سی‌و‌سومین شهرستان فرانسه)، معتقد به‌محاکمه و اعدام آن‌ها بود.
– زادروز محمد ابن ابی‌شَنَب در سال ۱۸۶۹م؛ ادیب و زبان‌شناس برجستۀ الجزایری
– زادروز فرانسوا میتران در سال ۱۹۱۶م؛ سیاست‌مدار اهل فرانسه و نخستین کسی که به‌نمایندگی از حزب سوسیالیست فرانسه، به‌مقام ریاست‌جمهوری رسید.
– زادروز سیدعباس موسوی در سال ۱۹۵۲م؛ روحانی شیعۀ لبنانی و یکی از مؤسسین و دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان
– زادروز اوو مورالس در سال ۱۹۵۹م؛ رئیس‌جمهور کشور بولیوی و نخستین رئیس‌جمهور این کشور از نژاد مردم بومی آن کشور
– زادروز ست مک‌فارلن در سال ۱۹۷۳م؛ انیماتور، نویسنده، کمدین، تهیه‌کننده، بازیگر، خواننده، کارگردان و صداپیشۀ آمریکایی که بیشتر به‌خاطر ساختن مجموعه‌های تلویزیونی مرد خانواده، بابای آمریکایی!، اورویل و کلیولند شو مشهور است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 ژوئن در تاریخ - درگذشت ادوارد مورگان فورستر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کمال‌الدین دمیری در سال ۱۴۰۵م؛ عالِم قرآن، محدث، فقیه، زبان‌شناس و ادیب مصری
– درگذشت ولیام هوگارت در سال ۱۷۶۴م؛ گراورساز، نقاش، طنزنویس تصویری، منتقد اجتماعی و طراح کارتن دنباله‌دار انگلیسی‌تبار که به‌عنوان پیشرو در طراحی کارتن دنباله‌دار مشهور می‌باشد. کارهایش اثرهای هنر رئالیسم بصری تا کمیک استریپ را شامل می‌شود که این مجموعه به‌صورت مجموعه عکس‌هایی از موضوعات اخلاقی مدرن می‌باشد.
– درگذشت کارلو لورِنتسینی (کارلو کلودی) در سال ۱۸۹۰م؛ نویسندۀ ادبیات کودک و نوجوان اهل ایتالیا و خالق پینوکیو
– درگذشت الیزابت کدی استانتون در سال ۱۹۰۲م؛ فعال اجتماعی آمریکایی و از رهبران جنبش حقوق زنان در آمریکا
– درگذشت ایتو هیروبومی در سال ۱۹۰۹م؛ سامورایی و نخستین، پنجمین، هفتمین و دهمین نخست‌وزیر ژاپن
– درگذشت ماشا بروسکینا در سال ۱۹۴۱م؛ دختر شجاعی اهل بلاروس که به‌عنوان پرستار، داوطلب کمک به‌سربازان زخمی ارتش سرخ شد. او پس از مداوای بیماران به‌آن‌ها برای فرار کمک می‌کرد و پس از شناسایی، او را در مرکز شهر مینسک به‌دار آویختند.
– درگذشت نیکوس کازانتزاکیس در سال ۱۹۵۷م؛ نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهان‌گرد یونانی و نویسنده‌ای که دغدغۀ جامعۀ بشری را داشته و عمیقاً به‌تحلیل آن‌ها پرداخته‌است.
– درگذشت پارک چونگ هی در سال ۱۹۷۹م؛ تیمسار ارتش، سیاست‌مدار و رئیس‌جمهور کرۀجنوبی که دوران ۱۸ سالۀ حکومت او، رشد اقتصادی بسیار چشم‌گیری را برای کشورش به‌همراه داشت که در ازای محدودیت آزادی‌های مدنی و سرکوب فعالیت‌های سیاسی دگراندیشان به‌دست آمد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *