بیست‌و‌ششم/۲۶ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز محمد بهمن‌بیگی و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد بهمن‌بیگی؛ نویسندۀ بزرگ ایل قشقایی و بنیان‌گذار آموزش و پرورش عشایری در ایران، تا درگذشت منوچهر خسروداد در سال ۱۳۵۷خ؛ سرلشگر خلبان در دوران پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز زب‌النسا یا زیب‌النسا مخفی (مخفی) در سال ۱۰۱۶خ؛ شاهدخت گورکانی و فرزند ارشد امپراتور اورنگ‌زیب و همسر ارشد وی، دلرس بانو بیگم بود. او یکی از خوشنویسان هند و از شاعران سبک هندی در ادبیات فارسی و تصوف بود و با تخلص مخفی شعر می‌سرود. تبار او از جانب مادر به‌شاه‌اسماعیل صفوی می‌رسید.
– زادروز محمد بهمن‌بیگی در سال ۱۲۹۸خ؛ نویسندۀ بزرگ ایل قشقایی و بنیان‌گذار آموزش‌و‌پرورش عشایری در ایران
– زادروز داریوش طلایی در سال ۱۳۳۱خ؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ تار و سه‌تار و آهنگ‌ساز
– زادروز شهریار مندنی‌پور در سال ۱۳۳۵خ؛ نویسنده و رمان‌نویس
– زادروز سمیرا مخملباف در سال ۱۳۵۸خ؛ کارگردان، دستیار کارگردان و نویسندۀ ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت منوچهر خسروداد در سال ۱۳۵۷خ؛ سرلشگر خلبان بالگرد سی‌اچ-۴۷ شینوک‌آ و بل ۲۱۴ هوانیروز نیروی زمینی شاهنشاهی و آخرین فرماندۀ آن در دوران پهلوی و بنیان‌گذار نیروهای ویژۀ هوابرد؛ معروف به‌نوهد یا معروف به‌کلاه‌سبزهای ارتش ایران که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷خ در ستاد کل ارتش دستگیر و توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه و اعدام (تیرباران) شد.
– درگذشت مهدی رحیمی در سال ۱۳۵۷خ؛ سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی، آخرین رئیس شهربانی و آخرین فرماندار نظامی تهران بعد از ارتشبد غلامعلی اویسی و از نخستین افرادی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در ۲۶ بهمن‌ماه تیرباران شد. وی با حسین فاطمی (وزیر امور خارجۀ دولت محمد مصدق و مؤسس روزنامه باختر) باجناق بوده‌‌است.
– درگذشت امیررضا عارفی (پیمان) در سال ۱۳۸۸خ؛ زندانی سیاسی تبعیدی، متهم به‌عضویت در انجمن پادشاهی ایران و ارتباط‌گیری با فرود فولادوند که ابتدا به‌جرم محاربه به‌اعدام و در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال زندان، هم‌راه با تبعید محکوم شد.
– درگذشت امیرهوشنگ کشاورز صدر در سال ۱۳۹۱خ؛ فعال جبهۀ ملی ایران و کارشناس مسائل کشاورزی و اقتصاد روستایی که فرزند سیدمحمدعلی کشاورز صدر بود.
– درگذشت بی‌بی‌فاطمه شریعت‌رضوی (پوران شریعت‌رضوی) در سال ۱۳۹۷خ؛ نویسندۀ ایرانی که از دانشگاه سوربن دکترای ادبیات فارسی داشت. وی همسر علی شریعتی و خواهر آذر شریعت‌رضوی بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 می در تاریخ - درگذشت جیمز جورج فریزر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *