بیست‌و‌هشتم/۲۸ دی‌ماه در تاریخ – زادروز رسول نجفیان و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدجلال‌الدین کَزّازی؛ استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و ادیب و از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب ایران، تا درگذشت امیر همایون خرم؛ موسیقی‌دان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– بمباران شهر سنندج توسط رژیم بعثی عراق در سال ۱۳۶۵خ
– افتتاح مجتمع پتروشیمی اصفهان در سال ۱۳۷۱خ که با راه‌اندازی این طرح، ۱۳ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ایرج بقایی کرمانی (وفا) در سال ۱۳۱۶خ؛ شاعر و نویسنده
– زادروز آیدین آغداشلو در سال ۱۳۱۹خ؛ نقاش، گرافیست، نویسنده و منتقد فیلم ایرانی که روش ریزه‌کاری و استادکاری در نقاشی کلاسیک را پیگیری کرد. او در مراسمی که سال ۱۳۹۴خ در سفارت فرانسه در ایران برگزار شد، نشان هنر و ادب شوالیۀ فرانسه را دریافت کرد.
– زادروز سیدجلال‌الدین کَزّازی (میرجلال‌الدین کزازی) در سال ۱۳۲۷خ؛ استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و ادیب و از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار
– زادروز رسول نجفیان در سال ۱۳۳۰خ؛ بازیگر و خواننده و کارگردان
– زادروز ارشد تهماسبی در سال ۱۳۳۶خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازندۀ تار و سه‌تار

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رشیدالدین فضل‌الله همدانی در سال ۶۹۶خ؛ رجل سیاسی، تاریخ‌نگار و پزشک ایرانی که کتاب «جامع‌التواریخ» را به‌دستور غازان‌خان به‌رشتۀ تحریر درآورد و در دوران وزارت خود، بناهای فراوانی همچون «ربع رشیدی» را ساخت. کتاب جامع‌التواریخ او که مهم‌ترین کتاب وی است، به‌نثرى عالمانه و پخته نوشته شده‌است.
– درگذشت سیداحمد سیادتی در سال ۱۳۸۷خ؛ وی که از دانشجویان دکتر محمد قریب بود، شیفتۀ اخلاق و تقوا و شخصیت محمد قریب شد و همین مسئله او را به‌رشتۀ اطفال علاقه‌مند ساخت و در نتیجه به‌این رشته روی آورد. او در محضر محمد قریب هم علم و هم اخلاق پزشکی را آموخت و در سال ۱۳۴۱خ متخصص اطفال شد.
– درگذشت امیر همایون خرم در سال ۱۳۹۱خ؛ نوازندۀ ویولن، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز موسیقی، یکی از اعضای شورای عالی خانۀ موسیقی ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 دی‌ماه در تاریخ - زادروز میرزا تقی‌خان امیرکبیر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *