بیست‌و‌هفتم/۲۷ ژوئن در تاریخ – درگذشت تووه ماریکا یانسون و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هلن آدامز کِلِر؛ نویسندۀ نابینا و ناشنوا و فعال سوسیالیست آمریکایی، تا درگذشت تووه ماریکا یانسون؛ نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان، رمان‌نویس و نویسندۀ داستان‌های مصور فنلاندی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ ژوئن در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۵۸م؛ پس از خروج ونیزی‌ها از منطقۀ جمهوری راگوسا به‌عنوان تحت‌الحمایۀ پادشاهی مجارستان در ساحل شرقی دریای آدریاتیک (بخشی از کرواسی امروزی) تأسیس شد.
– در سال ۱۹۵۰م؛ با آغاز جنگ کره، هری ترومن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به‌نیروهای کشورش دستور داد تا به‌صف قوای مدافع کرۀجنوبی بپیوندند.
– در سال ۱۹۵۴م؛ اولین نیروگاه اتمی جهان در شهر اوبنینسک در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی مسکو راه‌اندازی شد.
– در سال ۱۹۵۷م؛ در یک گزارش پزشکی، رابطۀ بین سیگارکشیدن و سرطان ریه اعلام شد.
– در سال ۱۹۶۷م؛ اولین خودپرداز جهان در یکی از شعبات بانک بارک‌لیز در شهر انفیلد در شمال لندن نصب شد.
– در سال ۱۹۷۷م؛ پس از برگزاری یک همه‌پرسی، فرانسه استقلال جیبوتی را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۲۰۰۸م؛ کرۀشمالی، برج خنک‌کنندۀ رآکتور اتمی یونگ‌بیون را پس از توافق با ایالات متحده به‌نشانۀ کنارگذاشتن برنامه‌های مخفیانۀ اتمی خود تخریب کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مانوئل دوم در سال ۱۳۵۰م؛ سرباز، سیاست‌مدار و امپراتور بیزانس که در دوران زمام‌داری‌اش توانست از طریق مناسبات دیپلماتیک و روابطی صلح‌آمیز با ترکان عثمانی، بدین ترتیب فتح کامل امپراتوری بیزانس به‌دست آنان را تا ۵۰ سال به‌تأخیر بیندازد.
– زادروز لوئی دوازدهم (پدر ملت) در سال ۱۴۶۲م؛ پادشاه فرانسه
– زادروز اما گلدمن در سال ۱۸۶۹م؛ فعال سیاسی و نویسندۀ آنارشیست که در نیمۀ اول قرن ۲۰م در آمریکای شمالی و اروپا، نقشی محوری در توسعۀ فلسفۀ سیاسی آنارشیسم داشت.
– زادروز هلن آدامز کِلِر در سال ۱۸۸۰م؛ نویسندۀ نابینا و ناشنوا و فعال سوسیالیست آمریکایی
– زادروز چارلز گلوور بارکلا در سال ۱۸۸۷م؛ فیزیک‌دانی انگلیسی که در سال ۱۹۱۷م به‌خاطر کشف تابش مشخصۀ رونتگن عناصر، موفق به‌دریافت این جایزه گردید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 اکتبر در تاریخ - درگذشت آرنه تیسلیوس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جورجو وازاری در سال ۱۵۷۴م؛ نقاش، نویسنده، مورخ و معمار اهل ایتالیا که شهرتش به‌خاطر نوشتن زندگی‌نامۀ هنرمندان دورۀ رنسانس است که مبنای عقیدتی نگارش تاریخ هنر تلقی می‌شود.
– درگذشت ماری سوفی ژرمن در سال ۱۸۳۱م؛ ریاضی‌دان فرانسوی که کارهای بزرگی در نظریۀ اعداد و هندسۀ دیفرانسیل انجام داد. اعداد اول ژرمن به‌نام اوست.
– درگذشت جوزف اسمیت در سال ۱۸۴۴م؛ شخصیت مذهبی ایالات متحدۀ آمریکا و بنیان‌گذار کلیسای مورمون
– درگذشت رولند گراب کنت در سال ۱۹۵۲م؛ محقق آمریکایی در زمینهۀ مطالعات هندواروپایی‌شناسی که در زمینۀ مطالعات زبان فارسی باستان ممتاز است.
– درگذشت تووه ماریکا یانسون در سال ۲۰۰۱م؛ نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان، رمان‌نویس و نویسندۀ داستان‌های مصور فنلاندی که بیشتر برای خلق دنیای مومین‌ها شناخته می‌شود.
– درگذشت سیمون رامو در سال ۲۰۱۶م؛ فیزیک‌دان و مهندس برق اهل ایالات متحدۀ آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *