بیست‌و‌پنجم/۲۵ خردادماه در تاریخ – درگذشت محمدعلی رجایی و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ناصرالدین‌شاه قاجار؛ چهارمین شاه از دودمان قاجار، با نزدیک به ۵۰ سال سلطنت، تا درگذشت محمدعلی رجایی؛ دومین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جمهوری‌اسلامی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ خردادماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی گُل‌و‌گیاه در ایران

 


 

  • وقایع

– تظاهرات ۲۵ خرداد ۱۳۶۰خ که به‌دعوت جبهۀ ملی ایران در اعتراض به‌لایحۀ قصاص برگزار شد.
– در سال ۱۳۸۸خ؛ تظاهرات حامیان میرحسین موسوی در ایران در اعتراض به‌نتیجۀ انتخابات دورۀ دهم ریاست‌جمهوری در تهران برگزار شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ناصرالدین‌شاه قاجار (قبل از پادشاهی؛ ناصرالدین‌میرزا، بعد از پادشاهی؛ قبلۀ عالم و سلطان صاحبقران، بعد از کشته‌شدن توسط میرزا رضای کرمانی؛ شاه شهید) در سال ۱۲۰۹خ؛ چهارمین شاه از دودمان قاجار، با نزدیک به ۵۰ سال سلطنت، طولانی‌ترین دورۀ پادشاهی در میان تمامی شاه‌های تاریخ ایران، پس از شاپور دوم ساسانی و تهماسب اول صفوی
– زادروز ابوالقاسم غفاری در سال ۱۲۸۶خ؛ دانشمند حوزۀ علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا و نخستین ایرانی شاغل در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا)
– زادروز رضا بیک ایمانوردی در سال ۱۳۱۵خ؛ هنرپیشۀ سینما و ورزشکار
– زادروز زویا زاکاریان در سال ۱۳۲۹خ؛ ترانه‌سرا و نمایشنامه‌نویس ایرانی ارمنی‌تبار

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رضا رضایی در سال ۱۳۵۲خ؛ از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران و برادر احمد رضایی، مهدی رضایی و آذر رضایی که در حین فرار از دست مأمورین ساواک، با شلیک یک گلوله به‌سر خود، خودکشی کرد.
– درگذشت محمدعلی رجایی در سال ۱۳۶۰خ؛ دومین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جمهوری‌اسلامی ایران که که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
– درگذشت ناصر ملک‌نیا در سال ۱۳۸۶خ؛ استاد بیوشیمی و از بنیان‌گذران دورۀ دکترای بیوشیمی در ایران
– درگذشت سهراب اَعرابی در سال ۱۳۸۸خ؛ جوان ۱۹ ساله‌ای که در جریان اعتراضات به‌نتایج انتخابات ۱۳۸۸خ در تاریخ نامعلومی کشته‌شد. احتمال می‌رود که سهراب اعرابی در تظاهرات روز ۲۵ خرداد در تیراندازی نیروهای بسیجی از بالای پایگاه بسیج مقداد کشته شده‌باشد.
– درگذشت سیدحسن کسائی در سال ۱۳۹۱خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ نِی و سه‌تار
– درگذشت محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۹۹خ؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 شهریورماه در تاریخ - زادروز مسعود عربشاهی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *