بیست‌و‌چهارم/۲۴ آگوست در تاریخ – درگذشت سیمون وی و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هوارد زین؛ تاریخ‌نگار، دانشمند سیاسی، منتقد اجتماعی، فعال ضد جنگ و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی، تا درگذشت سیمون وی؛ فیلسوف، عارف مسیحی و فعال اجتماعی فرانسوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۷۹م؛ در فوران آتش‌فشان وزوویوس که ۲ روز به‌طول انجامید، شهرهای پومپئی، هرکولانوم و استابیای ایتالیا در زیر خاکستر مدفون شدند.
– در سال ۱۵۱۶م؛ قوای امپراتوری عثمانی به‌فرماندهی سلطان‌سلیم اول در نبرد مرج دابق، نیروی‌های مملوک مصر را شکست داده و بر سوریه حاکم شدند.
– در سال ۱۸۹۱م؛ توماس ادیسون، مخترع نامدار آمریکایی، حق امتیاز نخستین دوربین فیلم‌برداری را دریافت کرد.
– در سال ۱۹۳۱م؛ فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی، پیمان بی‌طرفی و عدم مخاصمه امضا کردند.
– در سال ۱۹۴۹م؛ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اجرایی شد.
– استقلال کشور اوکراین از شوروی در سال ۱۹۹۱م
– بیرون‌رفتن سیارۀ پلوتو از منظومۀ شمسی و پیوستن به‌گروه سیارات کوتوله در سال ۲۰۰۶م

 


 

  • زادروزها

– زادروز جان مک‌لین در سال ۱۸۷۹م؛ معلم مدرسۀ اسکاتلندی و مدرس آثار مارکسیستی و کنسول شوروی در اسکاتلند
– زادروز خورخه لوئیس بورخس در سال ۱۸۹۹م؛ نویسنده، شاعر و ادیب معاصر آرژانتینی که از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است و شهرت او بیشتر به‌خاطر نوشتن داستان کوتاه است.
– زادروز آلبر کلود در سال ۱۸۹۹م؛ دانشمند اهل بلژیک
– زادروز هوارد زین در سال ۱۹۲۲م؛ تاریخ‌نگار، دانشمند سیاسی، منتقد اجتماعی، فعال ضد جنگ و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی
– زادروز یاسر عرفات در سال ۱۹۲۹م؛ رهبر فلسطینی و رئیس حکومت خودگردان فلسطین و رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رئیس و بنیان‌گذار جنبش فتح
– زادروز پائولو کوئلیو در سال ۱۹۴۷م؛ نویسندۀ رمان و ادیب معاصر برزیلی
– زادروز ژان میشل ژار در سال ۱۹۴۸م؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و تهیه‌کنندۀ موسیقی فرانسوی که یکی از پیشتازان موسیقی الکترونیک، عصر نو، امبینت و سینث‌پاپ به‌شمار می‌رود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 جولای در تاریخ - درگذشت جانی ورساچه و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پارمیجانینو در سال ۱۵۴۰م؛ نقاش شیوه‌گرای ایتالیایی
– درگذشت نیکلا لئونار سدی کارنو در سال ۱۸۳۲م؛ فیزیک‌دان و مهندسی فرانسوی که قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد و چرخۀ کارنو (یک چرخۀ ترمودینامیکی بازگشت‌پذیر) در ماشین‌های گرمایی به‌نام اوست.
– درگذشت رودلف کلاوزیوس در سال ۱۸۸۸م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آلمانی و یکی از ۳ عضو گروه ۳ نفریِ دانشمندان بزرگ واضع ترمودینامیک، که شاید بزرگ‌ترین همۀ اکتشافات علمی قرن ۱۹م باشد، آن را تکمیل کرد.
– درگذشت سیمون وی در سال ۱۹۴۳م؛ فیلسوف، عارف مسیحی و فعال اجتماعی فرانسوی
– درگذشت کتلین کنیون در سال ۱۹۷۸م؛ انسان‌شناس، و باستان‌شناس اهل بریتانیا که او را از مهم‌ترین باستان‌شناسان سدۀ ۲۰م و از شاخص‌ترین افراد در زمینۀ شناخت دوران نُوسنگی در هلال حاصل‌خیز می‌دانند. وی در فرهنگ عامه برای کشف و حفاری شهر اریحا (جریکو) که توصیف آن در کتاب مقدس ذکر شده‌بود شناخته شده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *