بیست‌و‌یکم/۲۱ آوریل در تاریخ – درگذشت محمد اقبال لاهوری و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز الیزابت دوم؛ ملکۀ سلطنتی بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع، تا درگذشت محمد اقبال لاهوری (علامه اقبال)؛ شاعر و فیلسوف و سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ آوریل در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– پیدایش رم در سال ۷۵۳ق.م
– استفاده آلمانی‌ها از گاز سمّی در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵م
– در سال ۱۹۴۴م؛ زنان در فرانسه حق رأی به‌دست آوردند.
– در سال ۱۹۴۵م؛ واحدهای ارتش شوروی، شهر برلین را از فاصلۀ ۴ کیلومتری محاصره کردند و زیر آتش توپ قرار دادند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز میشل رول در سال ۱۶۵۲م؛ دانشمند در زمینۀ ریاضیات اهل فرانسه
– زادروز شارلوت برونته در سال ۱۸۱۶م؛ نویسنده و شاعر انگلیسی که او و ۲ خواهرش به‌نام‌های امیلی و آن، نویسندگان شهیر انگلیسی هستند که به‌خاطر عمر کوتاه‌شان نیز شهرت دارند.
– زادروز ماکس وبر در سال ۱۸۶۴م؛ جامعه‌شناس، استاد اقتصاد سیاسی، تاریخ‌دان، حقوق‌دان و سیاستم‌دار آلمانی که در زمرۀ یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان قرن ۲۰م شمرده می‌شود. ایده های او عمیقاً بر نظریات و پژوهش‌های اجتماعی تأثیر گذاشت.
– زادروز پرسی ویلیام بریجمن در سال ۱۸۸۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۴۶م به‌خاطر اختراع دستگاه تولید فشار بسیار زیاد و کشف در زمینل فیزیک فشارهای زیاد، موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردید.
– زادروز پل کارر در سال ۱۸۸۹م؛ شیمی‌دان سوئیسی که در سال ۱۹۳۷م برای کارهایش بر روی کاروتنوئیدها، فلاوین‌ها و ویتامین‌های آ و ب۲، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز آنتونی کوئین در سال ۱۹۱۵م؛ هنرپیشه، نویسنده و نقاش مکزیکی آمریکایی و یکی از بازیگران نامدار هالیوود
– زادروز گارت جیمز هاردین در سال ۱۹۱۵م؛ بوم‌شناس و فیلسوف آمریکایی که در مورد خطرات اضافه‌شدن جمعیت هشدار داده‌است. او بیشتر برای مقاله‌اش به‌نام تراژدی منابع مشترک و همچنین برای قانون اول بوم‌شناسی انسانی هاردین مشهور است.
– زادروز جان کلیفورد مورتیمر در سال ۱۹۲۳م؛ نویسنده، وکیل‌مدافع، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پدیدآور اهل بریتانیا
– زادروز الیزابت دوم در سال ۱۹۲۶م؛ ملکۀ سابق پادشاهی بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع که در طول زندگی‌اش ملکۀ حاکم ۳۲ قلمرو بود و تا زمان مرگش به ۱۵ قلمرو رسید. سلطنت ۷۰ سال و ۲۱۴ روزۀ او طولانی‌ترین مدت‌زمان سلطنت در پادشاهی بریتانیا است.
– زادروز باربارا لین پارک در سال ۱۹۴۷م؛ نویسندۀ آمریکایی کتاب کودکان
– زادروز مایکل فریدمن در سال ۱۹۵۱م؛ ریاضی‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا و برندۀ جوایزی همچون مدال فیلدز
– زادروز رابرت اسمیث در سال ۱۹۵۹م؛ خواننده، ترانه‌پرداز، گیتارنواز، آهنگ‌ساز اهل بریتانیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 سپتامبر در تاریخ - درگذشت آلبرتو موراویا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پیر آبلار در سال ۱۱۴۲م؛ روشنفکر و نویسندۀ فرانسوی در قرن ۱۱م
– درگذشت پتروس آپیانوس در سال ۱۵۵۲م؛ ریاضی‌دان و ستاره‌شناس اهل آلمان
– درگذشت پیترو دلا واله در سال ۱۶۵۲م؛ نویسنده، شرق‌شناس و جهانگرد ایتالیایی که به چند کشور شرقی از جمله ایران سفر کرد.
– درگذشت یان بوکهورست در سال ۱۶۶۸م؛ نقاش و طراح باروک فلاندری و آلمانی‌الاصل همه‌کاره که نقاشی‌های تاریخی، صحنه‌های ژانر و پرتره‌ها را به‌سبکی متأثر از سه نقاش برجستۀ باروک در آنتورپ (پیتر پل روبنس، آنتونی ون دایک و یاکوب جردن) تولید کرد. بوکهورست همچنین به‌عنوان طراح سبک‌های کارتونی نیز کار می‌کرد.
– درگذشت ژان راسین در سال ۱۶۹۹م؛ درام‌نویس برتر قرن ۱۷م فرانسه که بیش‌تر به‌نوشتن تراژدی می‌پرداخت، اما یک کمدی نیز از خود بر جای گذاشت.
– درگذشت سمیوئل لنگهورن کلمنز (مارک تواِین، یا مارک توین) در سال ۱۹۱۰م؛ نویسنده و طنزپرداز آمریکایی
– درگذشت مانفرد فون ریشتهوفن در سال ۱۹۱۸م؛ افسر آلمانی و خلبان جنگنده در جنگ جهانی اول که به‌عنوان یک خلبان، به‌بیشترین تعداد پیروزی هوایی در این جنگ دست یافت. او به‌یکی از مشهورترین خلبانان جهان تبدیل شد که تا امروز از او فیلم‌ها، کتاب‌ها و سایر رسانه‌ها به‌یادگار مانده‌است.
– درگذشت محمد اقبال لاهوری (علامه اقبال) در سال ۱۹۳۸م؛ شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی که اشعار زیادی نیز به‌زبان‌های فارسی و اردو سروده‌است. وی نخستین کسی بود که ایدۀ یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به‌ایجاد کشور پاکستان شد. او در این کشور به‌طور رسمی شاعر ملی خوانده می‌شود.
– درگذشت جان مینارد کینز در سال ۱۹۴۶م؛ یکی از اقتصاددانان برجستۀ قرن ۲۰م اهل انگلستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 اسفندماه در تاریخ - زادروز رکن‌الدین خسروی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *