بیست‌و‌یکم/۲۱ مارس در تاریخ – درگذشت چینوآ آچه‌به و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مودست پتروویچ موسورگسکی؛ بزرگ‌ترین درام‌پرداز موسیقی روسیه، تا درگذشت چینوآ آچه‌به؛ از معتبرترین نویسندگان قارۀ آفریقا و بنیان‌گذار ادبیات آفریقایی در زبان انگلیسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ مارس در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی شعر
– روز جهانی جنگل‌ها
– روز جهانی سندروم داون
– روز جهانی رفع و مبارزه با تبعیض نژادی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۵۷م؛ زمین‌لرزه‌ای شدید در توکیو، باعث کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهرماه سلطان در سال ۱۵۲۲م؛ دختر سلطان سلیمان قانونی از خرم سلطان و قدرتمندترین و تأثیرگذارترین شاهدخت امپراتوری در تاریخ عثمانی و یکی از مشهورترین بانوان در دورۀ سلطنت زنان
– زادروز یوهان سباستیان باخ در سال ۱۶۸۵م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ و هارپسیکورد اهل آلمان که آثارش برای دستۀ آواز، ارکستر و تک‌سازها، تقریباً تمام انواع متفاوت موسیقی دورۀ باروک را در برمی‌گیرد.
– زادروز ژان پل در سال ۱۷۶۳م؛ رمان‌نویس آلمانی
– زادروز ژوزف فوریه در سال ۱۷۶۸م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی
– زادروز مودست پتروویچ موسورگسکی در سال ۱۸۳۹م؛ بزرگ‌ترین درام‌پرداز موسیقی روسیه
– زادروز عبدالسلام عارف در سال ۱۹۲۱م؛ رئیس‌جمهور سابق کشور عراق بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶م که در سال ۱۹۶۳م با کودتا علیه عبدالکریم قاسم و قتل او، قدرت را در دست گرفت و اعضای حزب بعث عراق را وارد کابینۀ خود کرد. عارف در سال ۱۹۶۶م در یک حادثۀ مشکوک هوایی کشته‌شد و برادرش عبدالرحمن عارف به‌قدرت رسید.
– زادروز هانس دیتریش گنشر در سال ۱۹۲۷م؛ سیاست‌مدار اهل آلمان که بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۲م، وزیر خارجه و هم‌زمان به‌جز ۱۴ روز معاون صدر اعظم آلمان بود. وی نقش مهمی در اتحاد ۲ آلمان و فروپاشی دیوار برلین داشت.
– زادروز اسلاوی ژیژک در سال ۱۹۴۹م؛ فیلسوف، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار اسلوونیایی
– زادروز رونالدینیو (شاعر فوتبال) در سال ۱۹۸۰م؛ بازیکن فوتبال پیشین برزیلی که در پست هافبک تهاجمی یا مهاجم بازی می‌کرد. او را یکی از بهترین بازیکنان نسل خود و حتی تاریخ فوتبال می‌دانند که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵م، ۲ بار پیاپی از سوی فیفا به‌بازیکن سال فوتبال جهان برگزیده‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 آذرماه در تاریخ - زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فردریک وینسلو تیلور در سال ۱۹۱۵م؛ مهندس مکانیک آمریکایی که سعی در بهبود کارایی صنعت داشت. او به‌عنوان پدر مدیریت علمی و همین‌طور روان‌شناسی صنعتی و سازمانی شناخته می‌شود و همچنین از اولین مشاوران مدیریت بود.
– درگذشت الکساندر کنستانتینوویچ گلازونف در سال ۱۹۳۶م؛ آهنگ‌ساز روس
– درگذشت پل پَسی در سال ۱۹۴۰م؛ زبان‌شناس اهل فرانسه و بنیان‌گذار الفبای آوانگاری بین‌المللی (یک سامانۀ نوشتاری و آوانگاری بر پایۀ الفبای لاتینی) و انجمن آواشناسی بین‌المللی (انجمن بررسی علمی آواشناسی و کاربردهای مختلف مربوط به‌آن)
– درگذشت لئو فندر در سال ۱۹۹۱م؛ ابداع‌کنندۀ سازهای تو پُر و بنیان‌گذار شرکت لوازم موسیقی فندر، میوزیک‌من و جی اند ال
– درگذشت چینوآ آچه‌به در سال ۲۰۱۳م؛ نویسنده و شاعر نیجریه‌ای‌تبار و از معتبرترین نویسندگان قارۀ آفریقا و بنیان‌گذار ادبیات آفریقایی در زبان انگلیسی
– درگذشت نوال سعداوی در سال ۲۰۲۱م؛ نویسنده، کنش‌گر اجتماعی، فمینیست، روان‌پزشک، و پزشک مصری که به‌گمان برخی، وی بزرگ‌ترین نمایندۀ زنان رمان‌نویس عرب است که در رمان‌هایش بیش از همه به‌زندگی خود پرداخته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *