بی‌کفایتی سردمداران مملکت به‌قلم نظام‌الملک!

بی‌کفایتی سردمداران هر مملکت دلایل و نشانه‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به اشتغال در دستگاه‌های مختلف اشاره کرد. برای مثال؛ دولتمندی که چندین شغل و حرفه را حتی بدون داشتن مهارت لازم در اختیار گرفته‌است، آیا می‌توان بازده‌ی مناسبی هم از آن انتظار داشت؟
خواجه نظام الملک طوسی

هر آنگه که در یک مملکت، وزیر بی‌کفایت بود و پادشاه غافل، نشانش آن است که یک‌تَن را از دیوان «دو کار» فرمایند. امروز اگر کسی است که بی‌هیچ کفایتی «۱۰ شغل» دارد و اگر شغل دیگر پدید آید هم التماس کند و شغل را خواهد، و نادان‌ها و کم‌خردان اندیشه نکنند که این مرد اهلیت این را دارد یا نه؟! آیا می‌تواند چندین شغل در خویشتن بپذیرد که به نیکی انجام دهد یا نه…؟ بخشی از بی‌کفایتی سردمداران نیز از همین بخش مایه می‌گیرد.

و اگر چند مرد وفادار و کافی و شایسته و معتمد و معروف در خانه‌ها معطل نشسته، و کسی تفاوت آن را نداند که چرا باید مجهولی بی‌کفایت چند شغل بر دست گرفته و معروفی و معتمدیِ یک شغل ندارد و محروم ماند، و هر وقت که یک مرد را چند شغل فرمایند، لاجرم «کار ناکرده» خواهد ماند…!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ کتاب سیرالملوک، سیاست‌نامه، خواجه نظام‌الملک طوسی

پی‌نوشت؛ این پند خواجه، نزدیک به هزارسال قدمت دارد! جالب است این گفتار معروف که اگر شاه از اوضاع مملکت خبر دارد که ظالم است، اگر ندارد نیز نادان است و در هر صورت بی‌کفایت است و به‌نام‌ میرزا رضا کرمانی مشهور و جا افتاده، در اصل از پندهای خواجه نظام‌الملک است. یک نمونه از بی‌کفایتی سردمداران را هم شما ذکر کنید…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ماجرای شوستر و حمله به حرم رضوی توسط قوای جنایتکار روس!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *