دهم/۱۰ نوامبر در تاریخ – درگذشت کن سارو ویوا و…

دهم/۱۰ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مارتین لوتر؛ کشیش متجدد و مترجم انجیل به‌زبان آلمانی و اصلاح‌طلب مذهبی و از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت، تا درگذشت نورمن مِیلر؛ نویسندۀ آمریکایی و برندۀ جایزۀ ادبی پولیتزر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ نوامبر در تاریخ

دهم/۱۰ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حسابداری
– روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۷۵م؛ نیروی تفنگ‌داران دریایی ایالات متحدۀ آمریکا تأسیس شد.
– در سال ۱۷۹۹م؛ کودتای ۱۸ برومر در فرانسه به‌وقوع پیوست که سیستم حکومتی کنسول‌ها را جایگزین دیرکتوار نمود و زمینه را برای سلطنت مطلقۀ ناپلئون بناپارت فراهم کرد.
– در سال ۱۹۴۲م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، شهر کازابلانکا به‌دست نیروهای متفقین افتاد.
– در سال ۱۹۵۶م؛ پلیس صلح بین‌الملل تأسیس شد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ قطعنامۀ ۳۳۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در محکومیت نژادپرستی صهیونیسم و آپارتاید، با ۷۲ رأی موافق در ۳۵ رأی مخالف (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان غربی) و ۳۲ رأی ممتنع تصویب شد.
– در سال ۱۹۸۳م؛ بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت، برای اولین‌بار ویندوز ۱/۰ را معرفی عمومی کرد.
– در سال ۱۹۸۹م؛ شهروندان آلمانی شروع به‌تخریب دیوار برلین کردند.
– در سال ۲۰۰۷م؛ ۱۰ تا ۴۰ هزار نفر با راهپیمایی به‌سمت کاخ سلطنتی در کوآلالامپور، پایتخت مالزی، از پادشاه این کشور خواستند تا روند انتخابات‌ها را اصلاح کند.
– در سال ۲۰۰۸م؛ پنج۵ ماه پس از فرود کاوش‌گر فینیکس بر سطح سیارۀ مریخ، ناسا اعلام کرد در اثر قطع ارتباط با فرودگر، مأموریت این فضاپیما به‌پایان رسیده‌است.
– در سال ۲۰۰۹م؛ در جریان تیرگی روابط بین ۲ کشور در صف‌آرایی بین کشتی‌های جنگی کرۀشمالی و جنوبی و درگیری بین آن‌ها، حدود ۱۰ سرباز اهل کرۀشمالی کشته‌شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مارتین لوتر در سال ۱۴۸۳م؛ کشیش متجدد و مترجم انجیل به‌زبان آلمانی و اصلاح‌طلب مذهبی که یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به‌شمار می‌رود.
– زادروز فرانسوا کوپرن در سال ۱۶۶۸م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ و هارپسیکورد (چمبالو، یا کلاوسن؛ از سازهای کیبرددار) اهل فرانسه
– زادروز ولیام هوگارت در سال ۱۶۹۷م؛ گراورساز، نقاش، طنزنویس تصویری، منتقد اجتماعی و طراح کارتن دنباله‌دار انگلیسی‌تبار که به‌عنوان پیشرو در طراحی کارتن دنباله‌دار مشهور می‌باشد. کارهایش اثرهای هنر رئالیسم بصری تا کمیک استریپ را شامل می‌شود که این مجموعه به‌صورت مجموعه عکس‌هایی از موضوعات اخلاقی مدرن می‌باشد.
– زادروز فریدریش شیلر در سال ۱۷۵۹م؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلسوف، پزشک و مورخ آلمانی
– زادروز الکساندر اندرسون در سال ۱۷۹۴م؛ تصویرگر آمریکایی
– زادروز میخائیل تیموفیویچ کالاشنیکف در سال ۱۹۱۹م؛ مخترع روسی سلاح ای‌کا-۴۷، موسوم به‌کالاشنیکف
– زادروز اِنیو موریکونه در سال ۱۹۲۸م؛ آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، رهبر ارکستر و نوازندۀ ترومپت ایتالیایی
– زادروز بَشیر جُمَیَّل در سال ۱۹۴۷م؛ رئیس‌جمهور منتخب لبنان، رهبر شبه‌نظامیان مسیحی مارونی و رهبر حزب فالانژ لبنان (معروف به‌کتائب)

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 آگوست در تاریخ - درگذشت فریتس لانگ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جوزف بلک در سال ۱۷۹۹م؛ دانشمند و فیزیک‌دان اسکاتلندی و کاشف گاز دی‌اکسید کربن و کاشف گرمای نهان و بنیان‌گذار کمیت فیزیکی ظرفیت گرمایی ویژه
– درگذشت ابراهیم محمدعلی پاشا در سال ۱۸۴۸م؛ سیاست‌مدار اهل مصر و پسر بزرگ محمدعلی پاشا و دومین حاکم مصر از خاندان محمدعلی
– درگذشت آرتور رمبو در سال ۱۸۹۱م؛ از شاعران فرانسوی و بنیان‌گذار شعر مدرن
– درگذشت مصطفی کمال آتاترک در سال ۱۹۳۸م؛ نظامی، دولت‌مرد، نویسنده و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و از طرفداران سکولاریسم و ناسیونالیسم
– درگذشت امین بن مصطفی گیلانی در سال ۱۹۴۳م؛ نویسنده و آموزگار سوری
– درگذشت کن سارو ویوا در سال ۱۹۹۵م؛ نویسنده، شاعر، و فیلم‌نامه‌نویس اهل نیجریه و همچنین برندۀ جوایزی همچون جایزۀ محیط‌زیست گلدمن
– درگذشت نورمن مِیلر در سال ۲۰۰۷م؛ نویسندۀ مشهور و صاحب‌سبک آمریکایی و برندۀ جایزۀ ادبی پولیتزر که بیشتر به‌خاطر نثر تلخ و گزنده و مخالفتش با جنبش‌های فمینیستی شهرت دارد.
– درگذشت هلموت اشمیت در سال ۲۰۱۵م؛ سیاست‌مدار، اقتصاددان و نظریه‌پرداز آلمانی از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان و صدر اعظم آلمان غربی که سابقۀ وزارت دفاع، وزارت دارایی، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه را نیز داشته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *