دوازدهم/۱۲ آبان‌ماه در تاریخ – تبعید سیدروح الله خمینی و…

دوازدهم/۱۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از دستور تلویحی (غیرصریح، ضمنی) سیدروح الله خمینی به‌حمله به‌سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸خ، تا درگذشت بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری)؛ شاعر و خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ آبان‌ماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۰۵خ؛ انگلستان، سلسلۀ پهلوی را به‌رسمیت شناخت.
– تبعید سیدروح الله خمینی از ایران به‌ترکیه در سال ۱۳۴۳خ
– دستور تلویحی (غیرصریح، ضمنی) سیدروح الله خمینی به‌حمله به‌سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸خ
– درج تیتر خبر دستور سیدروح الله خمینی به‌حمله به‌سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸خ
– در سال ۱۳۶۵خ؛ مجلۀ لبنانیِ الشراع، برای اولین‌بار فاش ساخت که آمریکا در ازای تضمین ایران بر آزادسازی ۷ نفر گروگان آمریکایی در لبنان، به‌ایران مقادیری سلاح و تجهیزات پشتیبانی بفروشد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالرحیم جعفری (یا تقی جعفری) در سال ۱۲۹۸خ؛ بنیان‌گذار و مدیر پیشین مؤسسۀ انتشاراتی امیرکبیر که مهم‌ترین و گسترده‌ترین مؤسسۀ خصوصی چاپ و نشر کتاب در تاریخ ایران و خاورمیانه است. وی همچنین دارای بخشی از سهام انتشارات خوارزمی و تا سال ۱۳۵۸خ نیز دارنده و گردانندۀ این بنگاه‌های انتشاراتی بود. در سال ۱۳۵۸خ، در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب و به‌حکم دادگاه انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر و خوارزمی را تصرف کرد.
– زادروز فرج‌الله سلحشورنیا (فرج‌الله سلحشور) در سال ۱۳۳۱خ؛ هنرپیشه، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردانی که از جمله حواشی‌های پیرامون وی می‌توان به‌موضوعاتی مانند شکایت خانۀ سینما از او، اتهام سرقت ادبی و تبرئه، ماجرای تشبیه سینمای ایران به فاحشه‌خانه، اقرار به‌آتش‌زدن سینما (رکس آبادان و…)، اعلام بی‌علاقگی به‌دفن‌شدن در قطعۀ هنرمندان و… اشاره کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت احمد بهمنیار (احمد دهقان) در سال ۱۳۳۴خ؛ روزنامه‌نگار، شاعر، محقق ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان ایران
– درگذشت بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) در سال ۱۳۸۵خ؛ شاعر و خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 جولای در تاریخ - درگذشت دیانا آناهیت آبکار و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *