دوازدهم/۱۲ خردادماه در تاریخ – درگذشت بتول سلیمانی‌خو و…

دوازدهم/۱۲ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از تأسیس شهرداری تهران در سال ۱۲۸۶خ، تا درگذشت بتول سلیمانی‌خو (پروین سلیمانی)؛ بازیگر سینمای ایران، درگذشت اصغر الهی؛ نویسندۀ معاصر ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ خردادماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تأسیس شهرداری تهران در سال ۱۲۸۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابراهیم یونسی در سال ۱۳۰۵خ؛ نویسنده و مترجم پُرکار معاصر ایران
– زادروز عدنان غریفی در سال ۱۳۲۳خ؛ شاعر، مترجم و داستان‌نویسی که از نویسندگان نُوگرای دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰خ و از شکل‌دهندگان داستان‌نویسی جنوب بود.
– زادروز حسن روشن در سال ۱۳۳۴خ؛ بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و همچنین عضو باشگاه‌های تاج تهران و الاهلی امارات و تنها ملی‌پوش ایرانی که در جام‌جهانی، جام ملت‌های آسیا، المپیک و بازی‌های آسیایی برای تیم‌ملی فوتبال ایران گلزنی کرده و از این حیث در تیم‌ملی رکورددار است.
– زادروز مصطفی ملکیان در سال ۱۳۳۵خ؛ فیلسوف و دانشمند ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملکه ملک‌زاده بیانی در سال ۱۳۷۷خ؛ باستان‌شناس و سکه‌شناس ایرانی که در دانشگاه لوور پاریس تحصیل کرده‌بود. وی کارشناس و عضو انجمن جهانی کارشناسان سکۀ فرانسه، سوئیس و یونسکو بود. او علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، ریاست بخش سکه‌ها، مهرها و الواح موزۀ ایران باستان را بر عهده داشت و موزۀ سکۀ بانک سپه تهران را بنیان نهاد. او در هنرهای نقاشی و نگارگری ایرانی نیز مهارت داشت و تابلوهای گران‌بهایی از خود بر جای گذاشته‌است.
– درگذشت بتول سلیمانی‌خو (پروین سلیمانی) در سال ۱۳۸۸خ؛ بازیگر سینما
– درگذشت اصغر الهی در سال ۱۳۹۱خ؛ نویسندۀ معاصر

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 ژانویه در تاریخ - درگذشت ادگار کِیسی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *