دوم/۲ خردادماه در تاریخ – درگذشت ناصر حجازی و…

دوم/۲ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فریدون رهنما؛ شاعر و روزنامه‌نگار و سینماگر اهل ایران، تا درگذشت شاه‌اسماعیل یکم (شاه‌اسماعیل ختایی)؛ پایه‌گذار و نخستین شاه دولت صفوی در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ خردادماه در تاریخ

دوم/۲ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– در سال ۳۳۴ق.م؛ نیروهای ایران در نبرد گرانیک در کنار رودی به‌همین نام، از سپاه اسکندر مقدونی شکست خوردند و این شکست مقدمه‌ای برای فتح ایران توسط اسکندر شد.
– شروع محاصره نیشابور توسط جبه‌نویان در پی حملۀ مغول به‌نیشابور در سال ۵۹۹خ.
– در سال ۱۲۲۳خ؛ علی‌محمد باب شیرازی برای نخستین‌بار در دیدار با ملاحسین بشرویه‌ای اعلان قائمیت کرد و خود را باب‌الله خواند.
– فروریختن ساختمان متروپل آبادان در سال ۱۴۰۱خ؛ تا ۷ خردادماه ۱۴۰۱خ، ۲۹ نفر از جمله حسین عبدالباقی (مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیرۀ هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل آبادان که بر طبق آنچه در منابع داخلی آمده، از قول مسئولان گفته‌شده که او زیر آوار ماند و درگذشت) بر اثر این حادثه کشته‌شده و ۳۷ نفر نیز مصدوم شده‌اند. در پی این حادثه، مردم آبادان از روز دوشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۱خ، در خیابان‌ها دست به‌راهپیمایی زده و به‌وقوع این حادثه و کمبود تجهیزات امدادی و عدم رسیدگی به‌افراد زیرِ آوار مانده، اعتراض کردند که در ادامه، واکنش مردم دیگر نقاط خوزستان و ایران را نیز به‌دنبال داشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدون رهنما در سال ۱۳۰۹خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار و سینماگر
– زادروز آرامش دوستدار در سال ۱۳۱۰خ؛ فیلسوف و روشنفکر که مشهورترین اثر او، کتاب «امتناع تفکر در فرهنگ دینی» است که با واکنش‌های فراوانی مواجه شده‌است.وی پسر برادر احسان‌الله‌خان دوستدار بود.
– زادروز مهری ودادیان در سال ۱۳۱۵خ؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
– زادروز سپیده جدیری در سال ۱۳۵۵خ؛ شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار که فعالیت ادبی خود را از اواسط دهۀ ۷۰خ آغاز کرد و از آن تاریخ به‌بعد ۱۰ کتاب و مقالات ادبی متعددی از او به‌چاپ رسیده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 اکتبر در تاریخ - درگذشت راک هادسون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شاه‌اسماعیل یکم (شاه‌اسماعیل ختایی) در سال ۹۰۳خ؛ پایه‌گذار و نخستین شاه دولت صفوی
– درگذشت نصرالله فلسفی در سال ۱۳۶۰خ؛ تاریخ‌نگار، نویسنده و مترجم معاصر
– درگذشت ناصر حجازی در سال ۱۳۹۰خ؛ بازیکن و مربی فوتبال

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *