ساخت پادکست چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟

ساخت پادکست چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟ قصد من ارائه‌ی آمار و قیمتِ تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست نیست؛ چرا که شاید مقداری دچار سرسام شویم، اما خیلی هم نباید سخت مشاهده و برداشت کرد؛ چرا که تنوع در کالاهای موجود، قطعاً این اجازه را به ما خواهند داد.
ساخت پادکست چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟
مقدمه

ساخت پادکست چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟ عادی‌ست که برای شروع هر کاری وسواسِ تکمیلِ تجهیزات آن را داشته‌باشیم، اما واقعاً گاهی با ساده‌ترین تجهیزات هم آن کار پیش می‌رود و «ایده و نبوغ» تعیین‌کننده‌ی رشد در مسیرِ عمل است. این بدین منظور نیست که توصیه کنم حتی اگر دست و بال‌تان باز است، از تجهیزات ارزان و کم‌تری استفاده کنید، بلکه هدف؛ سازش با مسیر و رشد در آن است، تا اهداف خود را قدم‌به‌قدم دنبال کنیم، حال با بستری قوی یا ضعیف. بله، پیشرفت با توجه به سطح امکانات و تجهیزات تعیین‌کننده‌ی عمل و ادامه‌ی آن است؛ چرا که قطعاً در مسیر رشد و کیفیت به ما کمک می‌کنند، اما شخصاً این را هم نمی‌پذیرم که در صورت توان در ایجاد سازش با حداقل‌ها، خودم را از شعاع تمرکز و تسلط برای عمل دور کنم.

راه اول؛ بجنگ مثلِ…!

اگر دارای یک کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) و میکروفن ساده هستید، تبریک می‌گویم! اصلاً نیازی به خواندن این بخش از مطلب ندارید و بروید برای ایجاد و اجرای ایده‌تان. اگر هم می‌خواهید با حداقل‌ها شروع و تجهیزات را فراهم کنید، در کم‌ترین حالت ممکن به همان دو مورد مذکور احتیاج دارید؛ یک کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) و میکروفن. برخلاف افرادی که ضبط و ویرایش با گوشیِ همراه را پیشنهاد می‌دهند، من چنین چیزی را نمی‌پسندم و پیشنهاد هم نمی‌کنم؛ چرا که در ادامه‌ی کار متوجه امر می‌شوید و نیازها در جهت رشد و توسعه، بیشتر خواهند شد، و آن موقع است که دومرتبه برمی‌گردید سرِ خانه‌ی اول، برای ترتیب تجهیزات؛ حداقلی، اما اصولی. اگر هم نخواهیم سخت‌گیر باشیم، بله، با گوشیِ همراه نیز می‌توان ضبط و ویرایش را انجام داد، اما بیشتر در جهت تمرین و این‌طور مسائل. حداقل من با این مقوله کنار نیامده‌ام، اما طبیعتاً که شما آزاد هستید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چطور پادکست بسازیم؟

باور کنید یک کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) سطح متوسط و مورد نیاز در حد امور اداری هم کافی‌ست! شاید ضعیف به نظر برسد، اما واقعاً برای شروع و ادامه کارساز است. میکروفن‌ها برای پادکست فکر می‌کنم به دو دسته‌ی داینامیک و کاندنسر تقسیم می‌شوند. البته چند مدل دیگر مانند یقه‌ای، دوربینی، ریبون، بی‌سیم (VHF یا UHF)، باسیم، USB، خازنی و غیره هم وجود دارند که دیگر این بخش را خیلی جزئی و تشریحی نمی‌کنم، حتی با دیگر مدل‌ها نیز می‌توانید کارِ ضبط را انجام دهید.

اگر واقعاً قصد شروع و تهیه‌ی میکروفن را دارید، به نظرم با خرید مدل‌های کنفرانس یا رومیزی شروع کنید؛ قیمت‌های مناسب و کیفیت‌های کافی هم دارند. البته فراموش نکنید که نوعِ اتصال USB آن‌ها را جستجو و تهیه کنید تا برای اتصال به کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) و کار در آینده به مشکل بر نخورید. البته که اگر بودجه‌ی شما مقداری اجازه می‌دهد، می‌توانید انواع میکروفن‌های کاندنسر را هم جستجو و بررسی کنید تا متوجه تنوع در قیمت و برند بشوید و بدانید که تهیه‌ی آن‌ها نیز آسان و امری شدنی‌ست.

اما مکان و زمان، ای امان و امان! حقیقتاً که در این مورد قربانی هستم و دل پُردردی دارم. من در آپارتمان زندگی می‌کنم و بهترین حالت آن باز هم یک محیط اشتراکی‌ست و اغلب از آسایش و آرامش به دور می‌باشد. پس طبق قانون جبر و نسبت به شرایط، باید قسمتی مناسب از مکان و زمان را انتخاب و مدیریت کنم تا بتوانم ضبطی مسلط و متمرکز داشته‌باشم. شانه‌های تخم‌مرغ، کارتون چیپس و پفک، زیرِ پتو رفتن، در حمام ضبط‌کردن و از این دست پیشنهادها را هم نمی‌دهم؛ چرا که امتحان کرده و نتیجه‌ی چندانی عایدم نشده‌است. فقط انتخاب یک قسمت مناسب از مکان، در زمانِ درست، همین واقعاً.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پادکست چیست؟

دیگر تجهیزات ریز و درشتی که شاید به آن‌ها نیاز داشته‌باشید؛ پاپ‌فیلتر برای کیفیت بهتر و تصفیه‌ی ورودیِ صدا (که البته با یک دایره‌ی کارگاه گلدوزی و دو جُفت جوراب زنانه هم می‌شود ساخت!)، به علاوه داشتن هدفون یا حتی یک هندزفریِ باکیفیت است برای شنیدن صدای ضبط‌شده هنگام تدوین. باقیِ کار؛ ضبط و ویرایش و تدوین و تکمیل پادکست است که در این مطلب کامل آموزش داده‌ام.

راه دوم؛ همه‌چیز تو را فرا می‌خواند!

اگر از شرایط مالیِ خوبی برخوردار هستید و می‌توانید برای تهیه‌ی این تجهیزات بودجه‌ی مناسبی در نظر بگیرید، انواع کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) آکبند و استوک، به علاوه مدل‌ها و برندهای متفاوت میکروفن‌های کاندنسر را جستجو کنید و مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید هدفون‌های تدوین و ویرایش صوتی، پاپ‌فیلتر، پایه‌ی میکروفن، لرزه‌گیرِ میکروفن و از این دست تجهیزات هم جستجو و تهیه کنید. واقعاً با داشتن «پول» نیازی به راهنمایی نیست، بلکه این خودِ «پول» است که شما را هدایت می‌کند!

برای مکان و زمان نیز می‌توانید از استودیوهای ضبط (که اجاره‌ای و معمولاً ساعتی هستند) کمک بگیرید، یا شرایط و بستر مناسبی در مکان خود برای ضبط فراهم کنید؛ مانند آکوستیک‌کردن (تهیه و نصب عایق‌های صوتی)، نصب پنجره‌های دوجداره، درزگیریِ در ورودی و هرجایی مثل آن و از این دست مسائل که پیشنهاد می‌کنم امر ضبط یک پادکست این‌قدر هم نیاز به دردسر ندارد، فقط بستگی دارد به سازش و انتخاب‌های شما.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که با تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست آشنا شده‌اید، متوجه هم شده‌اید که اگر «ایده و نبوغ» داشته‌باشیم، با تجهیزات حداقلی هم می‌شود ساخت و تاخت و پیش رفت تا رسید به پیشرفت! من با گذشت مدتی طولانی در ساخت پادکست، هنوز تمام این‌ها را فراهم نکرده‌ام؛ یعنی نیاز بیشتری نسبت به این کار احساس نکرده‌ام. یک کامپیوتر و میکروفن ساده آماده کنید، ایده‌ی شما حرف‌های درون‌تان است، بنویسید و ضبط و ویرایش کنید، نتیجه را با شنیدن توسط خودتان و نزدیکان به عنوان اولین شنوندگان برآورد کنید و پیش بروید، چه خوب و چه بد، شما مسئول چیزی هستید که می‌گویید و انجام می‌دهید، نه چیزی که دیگران برداشت می‌کنند!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  آموزش انتشار پادکست با وردپرس

همچنین اگر آماده‌ی ضبط و ویرایش پادکست هستید و اطلاعات چندانی از آن ندارید، در این مطلب به صورت کامل با متن و تصویر آموزش داده‌ام.

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *