سوم/۳ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت فریدون مشیری و…

سوم/۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از آغاز عملیات جادۀ ماهشهر برای عقب‌راندن نیروهای عراقی از شرق رود کارون در سال ۱۳۵۹خ، تا درگذشت ثریا اسفندیاری بختیاری؛ فرزند خلیل‌خان اسفندیاری و نوۀ اسفندیارخان سردار اسعد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ آبان‌ماه در تاریخ

سوم/۳ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– شکل‌گیری کابینۀ میرزا ابوالقاسم‌خان ناصرالملک در زمان محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۶خ
– استعفای مشیرالدوله نخست‌وزیر احمدشاه در سال ۱۲۹۹خ
– آغاز نخست‌وزیری رضاخان سردارسپه در سال ۱۳۰۲خ
– ورود بارولیمیک نمایندۀ کمپانی یونکرس (نام شرکت تولیدکنندۀ عمدۀ هواپیما در آلمان وقت) به‌تهران جهت صادرات بالگرد به‌ایران در سال ۱۳۰۳خ
– در سال ۱۳۱۸خ؛ با برکناری محمود جم، احمد متین دفتری با حکم رضاشاه پهلوی نخست‌وزیر شد.
– در سال ۱۳۴۰خ؛ نیروگاه آبی سد کرج به‌بهره‌برداری رسید.
– تحصن دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها و آزادی ۱۱۰۰ تَن از معترضان به‌حکومت پهلوی از زندان‌ها در سال ۱۳۵۷خ
– آغاز عملیات جادۀ ماهشهر برای عقب‌راندن نیروهای عراقی از شرق رود کارون در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدجواد اکبرین در سال ۱۳۵۴خ؛ دین‌پژوه، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار ایرانی ساکن فرانسه که آثار او در حوزۀ دین، فرهنگ و سیاست ایران و خاورمیانۀ عربی در دَه‌ها رسانۀ فارسی و عربی منتشر شده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عباس میرزا (عباس میرزا نایب‌السلطنه) در سال ۱۲۱۲خ؛ از شاهزادگان قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه و آسیه‌خانم دُولو، او پیش از مرگ پدرش درگذشت و پسرش محمدمیرزا جانشین او شد.
– درگذشت ابوالقاسم عبدالله فرد (حالت) در سال ۱۳۷۲خ؛ شاعر، مترجم و طنزپردازی که شاعر سرود «پاینده بادا ایران»، اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب، (با آهنگ محمد بیگلری‌پور) است.
– درگذشت فریدون مشیری در سال ۱۳۷۹خ؛ شاعر معاصر
– درگذشت ثریا اسفندیاری بختیاری (ملکه‌ای با چشمان زمردین) در سال ۱۳۸۰خ؛ فرزند خلیل‌خان اسفندیاری و نوۀ اسفندیارخان سردار اسعد
– درگذشت ساسان سپنتا در سال ۱۳۹۳خ؛ پژوهنده و مؤلف در رشته‌های زبان‌شناسی، ادبیات و موسیقی ایرانی و فرزند عبدالحسین سپنتا، کارگردان فیلم «دختر لر»، نخستین فیلم ناطق تاریخ سینمای ایران است.
– درگذشت ریحانه جباری در سال ۱۳۹۳خ؛ دختر جوانی که در تیرماه ۱۳۸۶خ و در سن ۱۹ سالگی به‌جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی ۴۷ ساله، بازداشت و محاکمه شد. حکم اعدام وی به‌جرم قتل عمد در نهایت در تاریخ ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۳خ اجرا شد. او اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آن را دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی اعلام کرده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 مردادماه در تاریخ - درگذشت بهار غلامحسینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *