سوم/۳ دی‌ماه در تاریخ – زادروز عباس سحاب و…

سوم/۳ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدابراهیم باستانی پاریزی؛ تاریخ‌دان، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، شاعر، موسیقی‌پژوه، تا درگذشت نورعلی تابنده بیدختی گنابادی؛ قطب سلسلۀ نعمت‌اللهی سلطان علی‌شاهی گنابادی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ دی‌ماه در تاریخ

سوم/۳ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– روز ثبت احوال در ایران؛ به‌مناسبت سالروز صدور اولین شناسنامه برای شخصی به‌نام فاطمه ایرانی در سال ۱۲۷۹خ
– تصویب تأسیس کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فضل‌الله نوری مازندرانی (شیخ فضل‌الله نوری) در سال ۱۲۲۲خ؛ روحانی مخالف مشروطه و از مجتهدان شیعه و بنیان‌گذار اسلام سیاسی در ایران قاجاری که پس از فتح تهران بازداشت شد و به‌حکم شیخ‌ابراهیم زنجانی در میدان توپخانه به‌دار آویخته‌شد.
– زادروز عباس سحاب در سال ۱۳۰۰خ؛ جغرافی‌دان و نقشه‌نگار (کارتوگراف) برجسته و بنیان‌گذار دانش نقشه‌نگاری به‌شیوۀ نوین در ایران و همچنین بنیان‌گذار مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب
– زادروز محمدابراهیم باستانی پاریزی در سال ۱۳۰۴خ؛ تاریخ‌دان، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران و از درویشان گنابادی
– زادروز کاووس سیدامامی در سال ۱۳۳۲خ؛ فعال محیط‌زیست، جانباز جنگ ایران و عراق، دارای دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام‌صادق، استاد ارتباطات و مدیرعامل مؤسسۀ «حیات وحش میراث پارسیان» که در سال ۱۳۹۶خ در زندان اوین درگذشت.
– زادروز هادی پاکزاد در سال ۱۳۶۱خ؛ آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای موسیقی آلترنتیو راک که برخی خبرگزاری‌ها علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمودخان قره‌گزلو (محمود قراگوزلو، ناصرالملک، فرمانفرما) در سال ۱۲۶۶خ؛ از رجال سیاسی در دورۀ قاجار و پسر فضل‌الله‌خان از بزرگان طایفۀ قره‌گزلوی همدان و پدربزرگ ابوالقاسم ناصرالملک (دومین نایب‌السلطنۀ احمدشاه قاجار)
– درگذشت سیدمحمدصادق طباطبایی در سال ۱۳۴۰خ؛ مؤسس حزب اعتدالیون، رئیس و نمایندۀ مجلس شورای ملی و فرزند سیدمحمد طباطبایی سنگلجی، از رهبران جنبش مشروطیت ایران است.
– درگذشت حسین شاه‌حسینی در سال ۱۳۹۶خ؛ عضو شورای مرکزی جبهۀ ملی و از اعضای هیئت رهبری جبهۀ ملی و در دولت موقت ایران، معاون مهندس مهدی بازرگان بود. او نخستین رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیتۀ ملی المپیک پس از انقلاب بوده‌است.
– درگذشت نورعلی تابنده بیدختی گنابادی (مجذوب‌علی‌شاه) در سال ۱۳۹۸خ؛ قطب سلسلۀ نعمت‌اللهی سلطان علی‌شاهی گنابادی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 مردادماه در تاریخ - زادروز محمدعلی فروغی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *