سیزدهم/۱۳ مهرماه در تاریخ – درگذشت فریدون فروغی و…

سیزدهم/۱۳ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز میرزا حسن مستوفی‌الممالک؛ دولتمرد ایرانی و ۵ دوره نخست‌وزیر ایران در دورۀ قاجار و در زمان سلطنت رضاشاه، تا درگذشت فتحعلی اویسی؛ بازیگر و کارگردان و فارغ‌التحصیل کارگردانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ مهرماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز نیروی انتظامی در ایران

 


 

  • وقایع

– مهاجرت سیدروح‌الله خمینی از عراق به‌پاریس در سال ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسن مستوفی‌الممالک (آقا) در سال ۱۲۵۴خ؛ دولتمرد ایرانی و ۵ دوره نخست‌وزیر ایران (رئیس‌الوزراء) در دورۀ قاجار و یک‌دوره نخست‌وزیر ایران در زمان سلطنت رضاشاه و از معدود رجال قاجاری که نزد رضاشاه احترام داشت. او یکی از اولین نفراتی بود که با دکتر محمد مصدق قدم اول نظریۀ ملی‌شدن نفت را در سال ۱۲۹۲خ برداشت. همچنین در قحطی بزرگ ایران در سال ۱۲۹۷خ، جان ۱۶۰ هزار ایرانی را از طریق فروش املاک خود نجات داد. وی از خاندان بزرگ آشتیانی و یک دموکرات سوسیالیست قدرت‌مند بود.
– زادروز ابوالحسن صدیقی در سال ۱۲۷۶خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز برجستۀ اهل ایران و از شاگردان کمال‌الملک که تندیس فردوسی در میدان فردوسی، تندیس یعقوب لیث صفاری در زابل، تندیس خیام در پارک لالۀ تهران، تندیس نادرشاه افشار در آرامگاه نادرشاه در مشهد و طرح چهرۀ ابوعلی سینا از کارهای برجستۀ وی هستند. در سال ۱۳۹۴خ فیلم مستند «سرآمد» به‌کارگردانی سیدهادی موسوی دربارۀ وی ساخته‌شد و در هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و در مراسم صدو‌بیستمین سالگرد تولد استاد صدیقی در سینما تک موزۀ هنرهای معاصر ایران به‌نمایش درآمد.
– زادروز حسین خلعتبری مکرم در سال ۱۳۲۸خ؛ سرهنگ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران که نقش عمده‌ای در انهدام نیروی دریایی ارتش عراق در عملیات مروارید ایفا کرد. او به‌خاطر رشادت‌های فراوان در این عملیات به «شکارچی اوزا» معروف شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز شهناز پهلوی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سردار یارمحمدخان زردلانی از ایل بالاوند (یارمحمدخان کرمانشاهی) در سال ۱۲۹۱خ؛ از فعالان مشروطه که توسط عبدالحسین میرزا فرمانفرما حاکم کرمانشاه و عامل حکومت قاجار، در بازار مسقف کلوچه‌پزخانۀ کرمانشاه به‌قتل رسید.
– درگذشت سیامک اسدیان در سال ۱۳۵۹خ؛ فرماندۀ نظامی و از اعضای کمیتۀ مرکزی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و یکی از همراهان هوشنگ اعظمی لرستانی و از ایل بیرانوند که در نزدیکی آمل در درگیری کشته‌شد.
– درگذشت فریدون فروغی در سال ۱۳۸۰خ؛ آهنگ‌ساز، نوازنده و خوانندۀ سرشناس
– درگذشت فتحعلی اویسی فردویی در سال ۱۴۰۰خ؛ بازیگر و کارگردان و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳خ که در همان سال به‌ایران بازگشت و عضو تلویزیون ایران شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *