سیزدهم/۱۳ نوامبر در تاریخ – درگذشت ویتوریو دسیکا و…

سیزدهم/۱۳ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آگوستین قدیس؛ از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان، تا درگذشت استنلی مارتین لیبر؛ نویسنده و منتشرکنندۀ کتاب‌های کمیک (مارول)، بازیگر اهل آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ نوامبر در تاریخ

سیزدهم/۱۳ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مهربانی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۰۵م؛ شهر وین، پایتخت امپراتوری اتریش، تسلیم ناپلئون بناپارت شد.
– در سال ۱۹۱۸م؛ قوای متفقین در جریان جنگ جهانی اول قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری عثمانی را اشغال کردند.
– در سال ۱۹۷۰م؛ در اثر توفندی با سرعتی بالغ بر ۱۵۰ مایل بر ساعت در دلتای رود گنگ در پاکستان شرقی، ۵۰۰ هزار نفر در یک‌شب کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۸۲م؛ ارتباط فضاپیمای وایکینگ ۱ که ناسا در ۲۰ اوت ۱۹۷۵م به‌مریخ فرستاده‌بود، بر اثر یک فرمان اشتباه با مرکز کنترل زمین قطع شد.
– در سال ۲۰۰۲م؛ رژیم صدام حسین حاکم بر عراق، قطعنامۀ ۱۴۴۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ وضعیت بین عراق و کویت را پذیرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آگوستین (آگوستین قدیس) در سال ۳۵۴م؛ از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب می‌گردد. او از شکل‌دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به‌حساب می‌آید.
– زادروز ادوارد سوم در سال ۱۳۱۲م؛ پادشاه انگلستان و فرمانروای ایرلند از سال ۱۳۲۷م تا هنگام مرگش در سال ۱۳۷۷م و یکی از موفق‌ترین فرمانروایان انگلیس در قرون وسطی به‌شمار می‌آید که پس از حکومت فاجعه‌بار پدرش (ادوارد دوم) بار دیگر قدرت را به‌خاندان سلطنتی بازگرداند و پادشاهی انگلستان را به‌یکی از کارآمدترین قدرت‌های اروپا بدل ساخت.
– زادروز رابرت لویی استیونسن در سال ۱۸۵۰م؛ نویسندۀ اسکاتلندی قرن ۱۹م
– زادروز ادوارد دویسی در سال ۱۸۹۳م؛ زیست‌شیمی‌دان اهل آمریکا که در سال ۱۹۴۳م، به‌همراه هنریک کارل پیتر دام، جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به‌خاطر کشف ویتامین کا و ساختار شیمیایی‌اش دریافت کرد.
– زادروز هوانگ شیان فان در سال ۱۸۹۹م؛ مورخ برجسته و از پیشگامان علم مردم‌شناسی چینی
– زادروز سرلشکر اسکندر میرزا در سال ۱۸۹۹م؛ نظامی و سیاست‌مدار اهل پاکستان و نخستین رئیس‌جمهور پاکستان که دوران حکومت وی از تاریخ ۲۳ مارس ۱۹۵۶م تا ۲۷ اکتبر ۱۹۵۸م طول کشید.
– زادروز ووپی گلدبرگ در سال ۱۹۵۵م؛ بازیگر، کمدین، نویسندۀ ترانه و فعال سیاسی آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 دسامبر در تاریخ - درگذشت ماری لیکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جواکینو روسینی در سال ۱۸۶۸م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی
– درگذشت کامی پیسارو در سال ۱۹۰۳م؛ نقاش دریافت‌گر (امپرسیونیست) دانمارکی‌فرانسوی و بنیان‌گذار دریافت‌گری
– درگذشت هکتور هیو مونرو (ساکی) در سال ۱۹۱۶م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی که داستان‌های او بازتاب‌دهندۀ اوضاع اجتماعی و فرهنگی زمان پادشاهی ادوارد هفتم هستند و با لحنی طنزآمیز به‌تمسخر تظاهرها، حماقت‌ها و نامهربانی‌های اجتماع می‌پردازند. برخی از داستان‌های او، فضایی ترسناک دارند.
– درگذشت سرلشکر اسکندر میرزا در سال ۱۹۶۹م؛ نظامی و سیاست‌مدار اهل پاکستان و نخستین رئیس‌جمهور پاکستان که دوران حکومت وی از تاریخ ۲۳ مارس ۱۹۵۶م تا ۲۷ اکتبر ۱۹۵۸م طول کشید.
– درگذشت ویتوریو دسیکا در سال ۱۹۷۴م؛ کارگردان و بازیگر ایتالیایی و از پیشگامان نئورئالیسم سینمای ایتالیا
– درگذشت استنلی مارتین لیبر در سال ۲۰۱۸م؛ نویسنده، و منتشرکنندۀ کتاب‌های کمیک (مارول)، بازیگر، تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی اهل آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *