شانزدهم/۱۶ آگوست در تاریخ – درگذشت آریتا لوئیز فرانکلین و…

شانزدهم/۱۶ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز توماس ادوارد لورنس (لورنس عربستان)؛ باستان‌شناس، افسر نظامی، دیپلمات و نویسندۀ بریتانیایی، تا درگذشت راماکریشنا؛ سرسلسلۀ بسیاری از مکاتب معنوی هند امروز که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ آگوست در تاریخ

شانزدهم/۱۶ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۰۶م؛ زمین‌لرزه‌ای به‌مقیاس ۸/۶ ریشتر، شهر والپارائیسو در شیلی را با خاک یکسان کرد و هزاران کشته برجای گذاشت.
– در سال ۱۹۶۰م؛ کشور قبرس به‌رهبری اسقف ماکاریوس، نخستین رئیس‌جمهور آن، از بریتانیا مستقل شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جووانی بوسکو در سال ۱۸۱۵م؛ قدیس مسیحی، کشیش کلیسای کاتولیک، مربی و نویسندۀ ایتالیایی
– زادروز ویلهلم ماکسیمیلیان وونت در سال ۱۸۳۲م؛ پزشک، روان‌شناس، فیزیولوژیست و استاد دانشگاه آلمانی که به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران علم روان‌شناسی تجربی شناخته می‌شود. او پیشوای مکتب اراده‌گرایی بوده‌است.
– زادروز گابریل لیپمن در سال ۱۸۴۵م؛ فیزیک‌دان و مخترع فرانسوی‌لوکزامبورگی که به‌خاطر تلاش‌هایش در زمینۀ روش بازآفرینی رنگ در عکاسی، بر اساس پدیدۀ تداخل، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۸م شد.
– زادروز توماس ادوارد لورنس (لورنس عربستان) در سال ۱۸۸۸م؛ باستان‌شناس، افسر نظامی، دیپلمات و نویسندۀ بریتانیایی
– زادروز وندل مردیت استنلی در سال ۱۹۰۴م؛ بیوشیمیست آمریکایی، ویروس‌شناس و برندۀ جایزۀ نوبل که در سال ۱۹۴۷م برای فرآوری آنزیم‌ها و پروتئین ویروس‌ها در شکل خالص آن‌ها، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز مناخیم ولفوویچ بگین در سال ۱۹۱۳م؛ ششمین نخست‌وزیر اسرائیل و برندۀ جایزۀ صلح نوبل و اولین نخست‌وزیر اسرائیل از حزب لیکود اسرائیل (از احزاب راست‌گرای سکولار در اسرائیل)
– زادروز چارلز بوکوفسکی در سال ۱۹۲۰م؛ شاعر و داستان‌نویس آمریکایی متولد آلمان
– زادروز جیمز فرانسیس کامرون در سال ۱۹۵۴م؛ کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر کانادایی که بیشتر برای خلق فیلم‌های علمی‌تخیلی و حماسی معروف است.
– زادروز مَدونا لوئیز چیکونی در سال ۱۹۵۸م؛ خواننده، ترانه‌نویس و بازیگر آمریکایی که او با عنوان افتخاری ملکۀ پاپ یاد می‌شود و همچنین به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فرهنگ عامه شناخته می‌شود. او برای بازآفرینی و تنوع‌پذیری در تولید موسیقی، ترانه‌سرایی و نمایش بصری مشهور است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 نوامبر در تاریخ - درگذشت یاسر عرفات و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یاکوب برنولی در سال ۱۷۰۵م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان سوئیسی
– درگذشت راماکریشنا در سال ۱۸۸۶م؛ سرسلسلۀ بسیاری از مکاتب معنوی هند امروز
– درگذشت جان استیت پمبرتون در سال ۱۸۸۸م؛ داروساز آمریکایی و مبدع نوشابه کولا
– درگذشت روبرت بونزن در سال ۱۸۹۹م؛ شیمی‌دان آلمانی که از جمله اکتشافات وی می‌توان به‌طیف نشری خطی عناصر، کشف عنصر سزیم در سال ۱۸۶۰م و وروبیدیم در سال ۱۸۶۱م، به‌همراه گوستاو رابرت کیرشهف اشاره کرد.
– درگذشت مارگارت میچل در سال ۱۹۴۹م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار زن آمریکایی و برندۀ جایزۀ کتاب ملی در سال ۱۹۳۶م و جایزۀ ادبی پولیتزر در سال ۱۹۳۷م
– درگذشت ایروینگ لانگموئر در سال ۱۹۵۷م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۳۲م برای کشف ایزوترم جذب لانگمویر و تحقیقات در شیمی سطح، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت اِلویس آرون پرسلی در سال ۱۹۷۷م؛ خواننده، موسیقی‌دان و بازیگر آمریکایی که به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای فرهنگی قرن ۲۰م شناخته می‌شود و اغلب از او به‌عنوان سلطان راک اند رول یا به‌سادگی سلطان یاد می‌شود.
– درگذشت عیدی امین دادا اومه در سال ۲۰۰۳م؛ رهبر خودکامه، دیکتاتور نظامی و همچنین سومین رئیس‌جمهور اوگاندا
– درگذشت آریتا لوئیز فرانکلین در سال ۲۰۱۸م؛ خواننده و ترانه‌سرای معروف سبک‌های موسیقی گاسپل، ریتم اند بلوز، موسیقی سول و موسیقی پاپ و از بزرگان تاریخ آواز و موسیقی آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *