نهم/۹ اسفندماه در تاریخ – زادروز سعید پورصمیمی و…

نهم/۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از توطئۀ کشتن دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، تا درگذشت احمدشاه قاجار؛ هفتمین و آخرین شاه ایران از سلسلۀ قاجار که با روی کار آمدن سلسلۀ پهلوی به‌وسیلۀ رضاشاه از پادشاهی برکنار شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ اسفندماه در تاریخ

نهم/۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران

 


 

  • وقایع

– توطئۀ کشتن دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در سال ۱۳۳۱خ
– شکستن لولۀ انتقال آب زاینده‌رود از اصفهان به‌یزد توسط مردم شهر اژیه و ورزنه و درگیری مسلحانۀ نیروهای تکاور با مردم در این شهرها در سال ۱۳۹۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین گلستانی در سال ۱۳۰۹خ؛ طنزپرداز ایرانی که پس از درگذشتش، آثار او به‌کوشش همسرش در کتابی به‌نام «گلستانه» گردآوری شد.
– زادروز سعید پورصمیمی در سال ۱۳۲۲خ؛ بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مجید وفادار در سال ۱۳۵۴خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندۀ ویولن و رهبر ارکستر
– درگذشت آراپیک باغداساریان در سال ۱۳۶۴خ؛ کاریکاتوریست، طراح گرافیک، کارگردان و مترجم
– درگذشت تَقی ظُهوری در سال ۱۳۷۰خ؛ بازیگر و کمدین
– درگذشت مهری ودادیان در سال ۱۳۸۹خ؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
– درگذشت محمود خیامی در سال ۱۳۹۸خ؛ از کارآفرینان و عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران که برادر بزرگ‌تر وی احمد خیامی از بنیان‌گذاران و شریک وی در ایران‌ناسیونال بود. وی تبعه‌ی کشور فرانسه بود و در کارنامه‌اش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هم دیده می‌شود. فعالیت‌های مهم اقتصادی احمد و محمود خیامی تا سال ۱۳۵۷خ در ایران ادامه یافت، تا اینکه در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب، تمامیِ اموال برادران خیامی مصادره شدند و آن‌ها ناگزیر ایران را تَرک کردند.
– درگذشت نوذر آزادی (نوذر فیروز) در سال ۱۳۹۹خ؛ نقاش، کارگردان نمایش و هنرپیشۀ اهل ایران
– درگذشت سیدجواد طباطبایی در سال ۱۴۰۱خ؛ استاد دانشگاه و پژوهش‌گر که در زمینۀ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیئت‌علمی و معاون پژوهشی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵خ در مؤسسۀ مطالعات سیاسی‌اقتصادی پرسش به‌تدریس فلسفه پرداخت. وی مدیر گروه فلسفۀ مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی هم بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 اسفندماه در تاریخ - زادروز عصمت باقرپور پنبه‌فروش و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *