نهم/۹ جولای در تاریخ – درگذشت ژرژ باتای و…

نهم/۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جان آرچیبالد ویلر؛ فیزیک‌دان آمریکایی و از پیشگامان فیزیک هسته‌ای، تا درگذشت هنری استوارت هزلیت؛ اقتصاددان، فیلسوف، روشنفکر عمومی طرفدار بازار آزاد و منتقد ادبی و روزنامه‌نگار لیبرترین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ جولای در تاریخ

نهم/۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۱۵م؛ شارل موریس دو تالیران پریگور به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر فرانسه انتخاب شد.
– در سال ۱۸۱۶؛ آرژانتین استقلال خود از اسپانیا را به‌دست آورد.
– در سال ۱۸۷۷م؛ مسابقات تنیس ویمبلدون آغاز به‌برگزاری کردند.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمانی در طی عملیات بارباروسا، شهر ویتبسک در بلاروس را به‌تصرف خود درآوردند.
– در سال ۱۹۴۴م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، قوای بریتانیایی و کانادایی، شهر کان در فرانسه را تصرف کردند.
– در سال ۱۹۵۵م؛ بیانیۀ راسل‌اینشتین توسط برتراند راسل در لندن منتشر شد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ پارلمان نیوزیلند هم‌جنس‌گرایی را در این کشور قانونی کرد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ سودان جنوبی با کسب استقلال از سودان جدا شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فردیناند دوم در سال ۱۵۷۸م؛ امپراتور مقدس روم و پادشاه مجارستان و بوهم، از دودمان هابسبورگ که رویداد جنگ ۳۰ ساله (جنگ‌هایی میان سال‌های ۱۶۱۸ و ۱۶۴۸م در اروپای مرکزی که بیش‌تر در خاک امپراتوری مقدس روم رخ داد و در آن، ابرقدرت‌های اصلی اروپا برای تثبیت قدرت و تعیین مرزبندی‌های جدید شرکت داشتند) هم‌زمان با پادشاهی او بود.
– زادروز الکسی پیرون در سال ۱۶۸۹م؛ شاعر و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۷م اهل فرانسه
– زادروز فینیاس گِیج در سال ۱۸۲۳م؛ سرکارگر راه‌آهنی که شهرتش به‌خاطر جان‌به‌دربردن از حادثه‌ای است که در آن، یک میلۀ بزرگ آهنی در سرش فرومی‌رود و یک یا هر ۲ لوب پیشانیِ مغزش را نابود می‌کند. هر چند که زنده می‌ماند و به‌زندگی خود ادامه می‌دهد، اما این آسیب دیدگی روی شخصیت او تأثیر می‌گذارد، به‌طوری که دوستانش می‌گفتند که او دیگر گِیج نیست. او شاید اولین نمونه‌ای بود که نشان داد آسیب‌دیدگی قسمت مشخصی از مغز، می‌تواند روی شخصیت، اخلاق و رفتار انسان تأثیر بگذارد.
– زادروز فرانتس بوئاس در سال ۱۸۵۸م؛ انسان‌شناس آلمانی‌آمریکایی و یکی از پیشگامان انسان‌شناسی مدرن و پدر انسان‌شناسی آمریکا
– زادروز لارنس لاکهارت در سال ۱۸۹۰م؛ تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر و ایران‌شناس بریتانیایی که از سال ۱۹۲۴م به‌مدت ۳۰ سال به‌طور مرتب به‌ایران رفت‌وآمد داشت و بیشتر این ایام را در ایران زندگی کرده‌است. از آثار او می‌توان کتاب‌های «نادرشاه» و «انقراض سلسلۀ صفویه» را نام برد؛ همچنین او جزو نویسندگان مجموعۀ تاریخ ایران کمبریج بوده‌است. وی در ایران به‌عکاسی نیز مشغول بود.
– زادروز جان آرچیبالد ویلر در سال ۱۹۱۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و از پیشگامان فیزیک هسته‌ای
– زادروز مایکل گریوز در سال ۱۹۳۴م؛ معمار و طراح برجستۀ آمریکایی و یکی از ۵ معمار بزرگ نیویورک در تاریخ معماری آمریکا
– زادروز تام هنکس در سال ۱۹۵۶م؛ بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی که برای نقش‌های کمدی و دراماتیک خود معروف است. او یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های فیلم در جهان است و به‌عنوان نماد فرهنگی آمریکا محسوب می‌شود.
– زادروز آملی نوتومب در سال ۱۹۶۶م؛ نویسندۀ فرانسوی‌زبان
– زادروز آماندا ماری ناکس در سال ۱۹۸۷م؛ نویسنده و پدیدآور اهل ایالات متحدۀ آمریکا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 تیرماه در تاریخ - درگذشت فوزیه فؤاد و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یان وان آیک در سال ۱۴۴۱م؛ نقاش فلاندری و یکی از بهترین نقاشان سدۀ ۱۵م در شمال اروپا
– درگذشت ادموند برک در سال ۱۷۹۷م؛ سیاست‌مدار، نظریه‌پرداز فلسفۀ سیاسی و سخنور ایرلندی
– درگذشت آمِدِئو آووگادرو در سال ۱۸۵۶م؛ دانشمند ایتالیایی که در گسترش نظریۀ مولکولی سهم مهمی داشت و قانون آووگادرو را کشف کرد. به‌افتخار او شمار مولکول‌های یک مول از هر ماده را عدد آووگادرو می‌نامند.
– درگذشت ژرژ باتای در سال ۱۹۶۲م؛ از فیلسوفان فرانسوی که پیشگام و الهام‌بخش بسیاری از فیلسوفان پساساختارگرا و پسامدرن فرانسوی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم شد.
– درگذشت یوگن فیشر در سال ۱۹۶۷م؛ استاد پزشکی اهل آلمان، مردم‌شناس، اصلاح‌نژاد و عضو حزب نازی که به‌عنوان مدیر مؤسسۀ انسان‌شناسی، وراثت انسانی و اصلاح نژاد قیصر ویلهلم خدمت کرد و همچنین به‌عنوان رئیس دانشگاه فردریک ویلیام برلین خدمت نمود.
– درگذشت هنری استوارت هزلیت در سال ۱۹۹۳م؛ اقتصاددان، فیلسوف، روشنفکر عمومی طرفدار بازار آزاد، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار لیبرترین (اختیارگرایی؛ یک فلسفۀ سیاسی) آمریکایی
– درگذشت کن تورن در سال ۲۰۱۴م؛ آهنگ‌ساز اهل بریتانیا و برندۀ جوایزی همچون جایزۀ اسکار بهترین موسیقی فیلم

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *