نهم/۹ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت محمدعلی ورشوچی و…

نهم/۹ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از امضای قرارداد تحویل ۸ راکتور اتمی از جانب آمریکا به‌ ایران، زادروز نعمت‌الله گرجی؛ هنرپیشۀ قدیمی، تا درگذشت محمدعلی ورشوچی؛ هنرپیشۀ قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ فروردین‌ماه در تاریخ

نهم/۹ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– در سال ۱۲۹۶خ؛ وثوق‌الدوله نیروی انگلیسی اس.پی.آر را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۳۲۵خ؛ ایران دارای شورای عالی اقتصاد شد.
– امضای قرارداد تحویل ۸ راکتور اتمی از جانب آمریکا به‌ ایران در سال ۱۳۵۴خ
– سازش محمدرضاشاه پهلوی و صدام حسین در سال ۱۳۵۴خ (اعلام شد که اختلافات مرزی ایران و عراق برطرف شده و مناسبات دو کشور به‌حالت عادی بازگشته‌است.)
– ثبت مسجد رانگونی‌های آبادان، ساخته‌شده در سال ۱۳۰۰خ به‌شماره ۲۲۸۹ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز نعمت‌الله گرجی در سال ۱۳۰۵خ؛ هنرپیشۀ قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر
– زادروز عباس عطار در سال ۱۳۲۳خ؛ دانش‌آموختۀ رشتۀ مطبوعات و ارتباطات در انگلستان و عکاس معروف ایرانی بود؛ که در دهۀ ۱۹۷۰م به‌دلیل روزنامه‌نگاری در بیافرا، ویتنام و آفریقای جنوبی شناخته شد و برای مقالات گستردۀ خود در مورد ادیان در سال‌های بعد. وی از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳م عضو سیپا پرس، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰م عضو گاما بود و در ۱۹۸۱م به‌مگنوم فوتوز (آژانس عکس مگنوم) پیوست و در ۱۹۸۵م عضو تمام‌وقت مگنوم شد. همچنین از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱م رئیس دوره‌ای مگنوم هم بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جعفرقلی‌خان بختیاری (سردار بهادر، سردار اسعد سوم) در سال ۱۳۱۳خ؛ از رجال سیاسی و نظامی اواخر دورۀ قاجار و پهلوی اول که از رؤسای ایل بختیاری، فرزند علیقلی‌خان سردار اسعد و از فاتحان تهران در جریان انقلاب مشروطه بود. وی در سال ۱۳۱۳خ در حالی که هنوز وزارت جنگ را بر عهده داشت، به‌دستور رضاشاه دستگیر شد و چندی بعد توسط پزشک احمدی در زندان قصر به‌قتل رسید.
– درگذشت حبیب‌الله آموزگار در سال ۱۳۵۹خ؛ سناتور، وزیر، روزنامه‌نگار، مترجم، قاضی دادگستری، سیاست‌مدار و از چهره‌های فرهنگی و نویسندگان کتاب‌های درسی دورۀ پهلوی
– درگذشت محمدعلی ورشوچی در سال ۱۳۹۰خ؛ هنرپیشۀ قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز مریم میرزاخانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *