نوزدهم/۱۹ دسامبر در تاریخ – درگذشت مارچلو ماسترویانی و…

نوزدهم/۱۹ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سارگیس هاروتیونی هوهانسیان؛ فعال سیاسی‌اجتماعی، مؤسس و اولین وزیر کشور و تدارکات اولین جمهوری ارمنستان، تا درگذشت پل لانژون؛ فیزیک‌دان برجستۀ فرانسوی و مبارزی نام‌آور در مقابل فاشیسم که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ دسامبر در تاریخ

نوزدهم/۱۹ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– برگزیده‌شدن آدولف هیتلر به‌عنوان فرماندۀ کل ارتش آلمان در سال ۱۹۴۱م
– در سال ۱۹۹۸م؛ مجلس نمایندگان ایالات متحده، استیضاح بیل کلینتون را در مورد پروندۀ اسکاندال لوینسکی آغاز کرد. روند استیضاح با تبرئۀ رئیس‌جمهور پایان یافت.
– در سال ۲۰۰۳م؛ معمر قذافی، رهبر وقت لیبی، با هدف عادی‌سازی روابط این کشور با غرب، اعلام کرد که سلاح‌های کشتار جمعی این کشور (سلاح‌های شیمیایی)، آزمایشگاه‌های اتمی و موشک‌های میان‌بُرد لیبی را منهدم می‌کند و ورود بازرسان بین‌المللی، بدون قید و شرط به‌لیبی آزاد است.
– در سال ۲۰۱۲م؛ پارگ گون‌های، با کسب ۵۱/۶ درصد آرای انتخابات، به‌عنوان نخستین بانو به‌مقام ریاست‌جمهوری کرۀجنوبی برگزیده‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آلبرت آبراهام مایکلسون در سال ۱۸۵۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی روس‌تبار که بیشتر به‌خاطر فعالیت‌هایش در اندازه‌گیری سرعت نور و آزمایش مایکلسون‌مورلی مشهور است. او در سال ۱۹۰۷م جایزۀ فیزیک نوبل را دریافت کرد و اولین آمریکایی بود که موفق به‌دریافت جایزل نوبل در علوم شد.
– زادروز سارگیس هاروتیونی هوهانسیان (آرام مانوکیان) در سال ۱۸۷۹م؛ سیاست‌مدار، میهن‌پرست، فعال سیاسی‌اجتماعی، مؤسس و اولین وزیر کشور و تدارکات اولین جمهوری ارمنستان
– زادروز ادیت پیاف در سال ۱۹۱۵م؛ خوانندۀ کاباره‌ای و شانتوز (به‌معنی ترانه، برگرفته از واژۀ لاتین کانتیُو، قالب موسیقی باکلام، تغزلی و پُرقدمت فرانسوی) برجستۀ تاریخ موسیقی فرانسه و از چهره‌های شاخص این کشور در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰م
– زادروز پراتیبا دویسینگ پَتیل در سال ۱۹۳۴م؛ دوازدهمین رئیس‌جمهور کشور هند و نخستین زنی که پس از استقلال هند از ۶۰ سال پیش تاکنون به‌این مقام دست یافته‌است.
– زادروز اریک آلین کرنل در سال ۱۹۶۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۹۵م توانست چگالش بوز اینشتین را تشریح کند و در سال ۲۰۰۱م به‌همراه کارل ادوین وایمن و ولفگانگ کترله، به‌طور مشترک برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز کریستفر نیکولاس سارانتاکوس (کریس انجل) در سال ۱۹۶۷م؛ شعبده‌باز، گریزکار، موسیقی‌دان و بدل‌کار آمریکایی که بیشتر به‌خاطر اجرایِ برنامۀ تلویزیونی «ذهن عجیب کریس انجل» (Criss Angel Mindfreak) شناخته‌می‌شود. لقب «Magician» که در مورد او به‌کار برده‌اند نیز به‌معنای ساحر یا جادوگر نیست، بلکه همان معنای شعبده‌باز یا تردست را می‌دهد که معادل توهم‌گر است.
– زادروز کریم بنزما در سال ۱۹۸۷م؛ بازیکن تیم ملی فرانسه و باشگاه رئال‌مادرید

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 خردادماه در تاریخ - زادروز احمدرضا عابدزاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پل لانژون در سال ۱۹۴۶م؛ فیزیک‌دان برجستۀ فرانسوی که علاوه بر فیزیک، در مبارزه با فاشیسم در اروپا نام‌آور بود.
– درگذشت امیلی جین برونته در سال ۱۸۴۸م؛ نویسنده و شاعر مشهور بریتانیایی
– درگذشت ویلیام ترنر در سال ۱۸۵۱م؛ منظره‌پرداز رمانتیک بریتانیایی که علاوه بر نقاشی، در زمینۀ چاپ نیز فعالیت داشت.
– درگذشت رابرت اندروز میلیکان در سال ۱۹۵۳م؛ فیزیک‌دان برجستۀ آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۲۳م که برای اولین‌بار توانست بارِ الکترون را توسط آزمایش قطرۀ روغن، اندازه‌گیری کند.
– درگذشت فانیا فنه‌لون در سال ۱۹۸۳م؛ پیانیست، آهنگ‌ساز، خوانندۀ کاباره و نیمه‌یهودی اهل فرانسه که خاطراتش در سال ۱۹۷۶م دربارۀ زنده‌ماندن در گروه ارکستر زنان آشویتس در طول وقایع هولوکاست، به‌عنوان فیلم تلویزیونی در سال ۱۹۸۰م به‌نام «Playing For Time» اقتباس شد.
– درگذشت مارچلو ماسترویانی در سال ۱۹۹۶م؛ بازیگر ایتالیایی که توانست برندۀ جوایزی همچون بهترین بازیگر جشنوارۀ فیلم کن، بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و گلدن‌گلوب شود. وی با چهره‌ای جذاب و خُلق‌و‌خویی دلنشین، توانست به‌شهرتی جهانی دست یابد و او را می‌توان نماد سینمای اروپای مدرن نامید.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *