هجدهم/۱۸ مردادماه در تاریخ – درگذشت ابوالقاسم پاینده و…

هجدهم/۱۸ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رضا سیروس صبری؛ معمار، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر معماری، تا درگذشت امین‌الله آندره حسین؛ جزو مشهورترین موسیقی‌دانان ایرانی در جهان و نخستین آهنگ‌ساز پیشروی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ مردادماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– جنگ‌های ایران و یونان؛ تصرف تنگۀ ترموپیل توسط ارتش ایران در سال ۴۸۰ق.م
– تصرف اصفهان توسط طغرل سلجوقی در سال ۴۳۱خ
– اولین سفر احمدشاه قاجار به‌اروپا در سال ۱۲۹۸خ
– عملیات ایذایی فتح ۹ در منطقۀ خورمال در استان سلیمانیۀ عراق در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رضا سیروس صبری در سال ۱۳۳۳خ؛ معمار، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر معماری
– زادروز حسین زمان در سال ۱۳۳۸خ؛ هنرمند و خواننده‌ای که طی سال‌ها فعالیت هنری خود، همگام با اعتراضات مردم ایران، ترانه‌های اعتراضی خواند و همین امر منجر به‌ممنوع‌الکاری او شد. وی همچنین به‌عنوان معاون طرح و برنامه و همچنین عضو هیئت‌علمی پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف به‌فعالیت‌های اجرایی و تدریس در جزیرۀ کیش مشغول بود که از ادامۀ تدریس و فعالیت‌های دانشگاهی او نیز جلوگیری شد. وی در جریان خیزش ۱۴۰۱خ ایران، ترانه‌ای را با عنوان «خیابان» در حمایت از مردم معترض ایران اجرا و منتشر کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالعباس عبدالله مَأموُن (مأمون) در سال ۲۱۲خ؛ هفتمین خلیفۀ عباسی که پس از ابوعبدالله محمد امین به‌خلافت رسید.
– درگذشت طالب‌خان اردوبادی در سال ۱۰۱۲خ؛ وزیر اعظم شاه‌عباس یکم صفوی و شاه‌صفی و فرزند حاتم‌بیگ و نوۀ بهرام‌بیگ اردوبادی و از خاندان نصیریۀ اردوباد که از نوادگان خواجه نصیرالدین طوسی به‌شمار می‌روند.
– درگذشت امین‌الله آندره حسین در سال ۱۳۶۲خ؛ آهنگ‌ساز ایرانی‌تبار ساکن فرانسه، جزو مشهورترین موسیقی‌دانان ایرانی در جهان و نخستین آهنگ‌ساز پیشروی ایران
– درگذشت ابوالقاسم پاینده در سال ۱۳۶۳خ؛ روزنامه‌نگار، داستان‌نویس و مترجم
– درگذشت پرویز خسروانی در سال ۱۳۹۴خ؛ سپهبد تیمسار نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی و بنیان‌گذار باشگاه تاج (استقلال کنونی) که بعدها در کابینۀ امیرعباس هویدا به‌مدت ۵ سال به‌معاونت نخست‌وزیری و سرپرستی سازمان تربیت بدنی رسید.
– درگذشت قربان‌علی تاری در سال ۱۳۹۷خ؛ از نخستین دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 دی‌ماه در تاریخ - زادروز فتحعلی اویسی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *