هشتم/۸ مهرماه در تاریخ – زادروز احمد کسروی و…

هشتم/۸ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد کسروی؛ تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، حقوق‌دان و استاد ملی‌گرای رشتۀ حقوق، تا درگذشت منوچهر آشتیانی؛ جامعه‌شناس نئومارکسیست، عضو سابق حزب تودۀ ایران و پژوهش‌گر فلسفه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ مهرماه در تاریخ

هشتم/۸ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت مولوی در ایران

 


 

  • وقایع

– انجام عملیات اوسیراک توسط جنگنده‌های اف-۴ نیروی هوایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در خاک عراق در سال ۱۳۵۹خ که منجر به‌آسیب به‌تأسیسات اتمی اوسیراک شد.
– ثبت جهانی نوروز به‌عنوان میراث غیر ملموس جهانی، توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیداحمد حکم‌آبادی (احمد کسروی) در سال ۱۲۶۹خ؛ تاریخ‌نگار، زبان‌شناس، پژوهش‌گر، حقوق‌دان و اندیشمند و استاد ملی‌گرای رشتۀ حقوق در دانشگاه تهران و وکیل دعاوی در تهران با فعالیت در زمینه‌های تاریخ، زبان‌شناسی، ادبیات، علوم دینی، روزنامه‌نگاری، وکالت، قضاوت و سیاست، بنیان‌گذار جنبشی سیاسی‌اجتماعی با هدف ساختن یک هویت ایرانیِ سکولار در جامعۀ ایران، موسوم به‌جنبش پاک‌دینی در دوره‌ای از حکومت پهلوی، خواستار مبارزه با واپس‌ماندگی فکری و علمی و روشن‌گری در تمامی وجوه زندگانی بود، که در اتاق بازپرسی ساختمان کاخ دادگستری تهران به‌ضرب گلوله و ۲۷ ضربۀ چاقو توسط افراد گروه فدائیان اسلام ترور شد.
– زادروز مجتبی (مدیار) سمیع‌نژاد در سال ۱۳۵۹خ؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین آهنیان‌مقدم (افشین مقدم) در سال ۱۳۲۴خ؛ خوانندۀ ایرانی قبل از انقلاب
– درگذشت خسرو خان صولت قشقایی در سال ۱۳۶۱خ؛ ایلخان ایل قشقایی، سیاست‌مداری ملی‌گرا و برادر ناصر قشقایی، ملک منصورخان و محمدحسین قشقایی که با هر ۲ حکومت پهلوی و جمهوری‌اسلامی به‌مبارزۀ مسلحانه پرداخت و سرانجام در فیروزآباد اعدام شد.
– درگذشت محرم بسیم (محرم‌علی بسیم) در سال ۱۳۹۲خ؛ بازیگر و پدربزرگ سینمای ایران
– درگذشت منوچهر آشتیانی در سال ۱۳۹۹خ؛ جامعه‌شناس نئومارکسیست، عضو سابق حزب تودۀ ایران و پژوهش‌گر فلسفه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 جولای در تاریخ - درگذشت آنتوان دو سنت اگزوپری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *