هشتم/۸ نوامبر در تاریخ – درگذشت نورمن پرسیوال راکوِل و…

هشتم/۸ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ادموند هالی؛ منجم، ژئوفیزیک‌دان، ریاضی‌دان، هواشناس، و فیزیک‌دان انگلیسی، تا درگذشت ایوان الکسیویچ بونین؛ نویسنده و شاعر معاصر روس و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ نوامبر در تاریخ

هشتم/۸ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی هدیه
– روز جهانی پرتونگاری؛ رادیولوژی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۶۸م؛ اچ‌بی‌او، یکی از بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌های شبکه‌های تلویزیونی کابلی در آمریکا شروع به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۷۷م؛ مانولیس آندرونیکوس، باستان‌شناس و استاد دانشگاه ارسطو تسالونیکی مقدونیه، قبر فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه و پدر اسکندر کبیر را در شهر ورجینا یونان کشف کرد.
– در سال ۲۰۰۲م؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامۀ ۱۴۴۱ خود را با اتفاق آرا به‌تصویب رساند که در آن، از رژیم صدام حسین در عراق خواسته شده‌بود که خود را خلع سلاح کند، در غیر این صورت، منتظر عواقب وخیم و جدی باشد.
– در سال ۲۰۰۴م؛ با شرکت ۱۰ هزار سرباز آمریکایی و تعداد کمی سرباز عراقی، عملیات محاصرۀ استحکامات شورشی‌ها در فلوجه آغاز شد.
– در سال ۲۰۱۳م؛ در اثر طوفان هایان در ویسایا فیلیپین ۶۲۰۱ نفر کشته‌شدند. گفته می‌شود که این طوفان، قوی‌ترین طوفان خشکی فیلیپین و چهارمین در جهان در طول تاریخ بوده‌است. بنا به‌گزارش‌های غیررسمی، نزدیک به ۱ میلیارد دلار نیز خسارت مالی به‌بار آورده‌است.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ادموند هالی در سال ۱۶۵۶م؛ منجم، ژئوفیزیک‌دان، ریاضی‌دان، هواشناس، و فیزیک‌دان انگلیسی
– زادروز برام استوکر در سال ۱۸۴۷م؛ نویسندۀ ایرلندی و یکی از نویسندگان کلاسیک سبک وحشت
– زادروز گوتلوب فرگه در سال ۱۸۴۸م؛ ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف برجستۀ آلمانی در اواخر سدۀ ۱۹م و اوایل قرن ۲۰م که دستگاه صوری او، در واقع، عبارت بود از حساب محمولات برای نمایش منطق تفکر و استنباط، و او با ایجاد این نظام صوری، سهم به‌سزایی در بنیان‌گذاری منطق نوین دارد.
– زادروز مارگارت میچل در سال ۱۹۰۰م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار زن آمریکایی و برندۀ جایزۀ کتاب ملی در سال ۱۹۳۶م و جایزۀ ادبی پولیتزر در سال ۱۹۳۷م
– زادروز کریستیان نیتلینگ بارنارد در سال ۱۹۲۲م؛ جراح اهل آفریقای جنوبی که نخستین عمل جراحی پیوند قلب انسان را در جهان انجام داد.
– زادروز جک کیلبی در سال ۱۹۲۳م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و از برندگان جایزۀ نوبل در فیزیک که این جایزه را در سال ۲۰۰۰م برای نقشی که در ساخت مدارهای مجتمع در سال ۱۹۵۸م داشت دریافت کرد.
– زادروز آلن دلون در سال ۱۹۳۵م؛ بازیگر فرانسوی
– زادروز آرون سوارتس (پسر اینترنت) در سال ۱۹۸۶م؛ برنامه‌نویس کامپیوتر، نویسنده، مجموعه‌دار، سازمان‌دهندۀ سیاسی و فعال اینترنتی آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 آوریل در تاریخ - درگذشت کرت وانه‌گت و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان میلتون در سال ۱۶۷۴م؛ شاعر و نویسندۀ انگلیسی که مقالات بحث‌برانگیزی در خصوص آزادی انتشار، آموزش و حذف سانسور نگاشت.
– درگذشت میشل رول در سال ۱۷۱۹م؛ دانشمند در زمینۀ ریاضیات اهل فرانسه
– درگذشت ایوان الکسیویچ بونین در سال ۱۹۵۳م؛ نویسنده و شاعر معاصر روس و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۳م
– درگذشت نورمن پرسیوال راکوِل در سال ۱۹۷۸م؛ نقاش و تصویرگر معاصر آمریکایی
– درگذشت ویتالی لازاریویچ گینزبورگ در سال ۲۰۰۹م؛ فیزیک‌دان روسی که فیزیک‌دان نظری، فعال در فیزیک نجومی، برندۀ جایزۀ نوبل، عضو آکادمی علوم روسیه و یکی از پدران بمب هیدروژنی اتحاد جماهیر شوروی بود. او جانشین ایگور تام (فیزیک‌دان و ریاضی‌دان روسی) بود که در سال ۲۰۰۳م برای کمک‌های پیشگام به‌تئوری ابررسانایی و ابرشاره، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او اعطا شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *