هشتم/۸ ژوئن در تاریخ – درگذشت آبراهام هرولد مزلو و…

هشتم/۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرانک لوید رایت؛ مشهورترین معمار تاریخ آمریکا، آموزگار و نویسنده، تا درگذشت توماس پین؛ روشنفکر، دانشور، انقلابی و ایدئال‌گرای انگلیسی‌الاصل و از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ ژوئن در تاریخ

هشتم/۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی اقیانوس‌ها
– روز جهانی تومور مغزی
– روز جهانی بهترین دوست

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۹۱م؛ ریچارد اول، ملقب به‌ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان، به‌عکا (نام شهری بندری در استان شمال اسرائیل فعلی) رسید تا جنگ‌های صلیبی آغاز شود.
– در سال ۱۸۶۹م؛ آیوز مک‌گافی، سازندۀ نخستین جاروبرقی دنیا، اختراع خود را در آمریکا به‌ثبت رساند.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، متفقین به‌سوریه و لبنان یورش بردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز توماسو (تومازو) آلبینونی در سال ۱۶۷۱م؛ از آهنگ‌سازان ایتالیایی در عصر باروک
– زادروز روبرت شومان در سال ۱۸۱۰م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ پیانو اهل آلمان در دورۀ رمانتیک در نیمۀ نخست سدۀ ۱۹م
– زادروز فرانک لوید رایت در سال ۱۸۶۷م؛ مشهورترین معمار تاریخ آمریکا، طراح داخلی، آموزگار و نویسنده که دوران فعالیت او بیش از ۷۰ سال طول کشید و آثارش شامل طراحی بیش از هزار بنا است که ۵۳۲ عدد از آن‌ها کامل شده‌اند.
– زادروز سانتیاگو برنابئو یسته در سال ۱۸۹۵م؛ بازیکن، مربی، مدیر سابق و یکی از مهم‌ترین اشخاص در تاریخ باشگاه رئال‌مادرید
– زادروز مارگریت یورسنار در سال ۱۹۰۳م؛ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس، شاعر و پژوهش‌گر فرانسوی
– زادروز فرانسیس کریک در سال ۱۹۱۶م؛ زیست‌فیزیک‌دان انگلیسی و یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای که به‌همراه جیمز واتسون و موریس ویلکینز، جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۱۹۶۲م دریافت کرده‌است.
– زادروز کنت جی ویلسن در سال ۱۹۳۶م؛ فیزیک‌دان نظری آمریکایی که در سال ۱۹۷۵م برندۀ مدال بولتزمن و همچنین در سال ۱۹۸۱م برای ارائۀ روشی در مورد تحلیل پدیده‌های بحرانی، مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز نانسی ساندرا سیناترا در سال ۱۹۴۰م؛ خواننده، بازیگر و نویسندۀ آمریکایی
– زادروز تیم برنرز لی در سال ۱۹۵۵م؛ دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی، استاد و پژوهش‌گر دانشگاه ساوثهمپتون و رئیس کنسرسیوم وب جهان‌گستر که تکامل وب را تحت نظر داشته‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 فوریه در تاریخ - درگذشت کلود اِلوود شانون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت هونگ‌جی در سال ۱۵۰۵م؛ نهمین امپراتور دودمان مینگ در چین و فرمان‌روایی دانا و صلح‌طلب که دوران حکومتش به‌عصر نقره‌ای هونگ‌جی معروف است. او همچنین یگانه امپراتوری در تاریخ چین به‌شمار می‌رود که بر خلاف دیگر فرمانروایان آن کشور، تنها یک همسر داشت.
– درگذشت یوهان یواخیم وینکِلمان در سال ۱۷۶۸م؛ تاریخ‌نگار هنر و دیرینه‌شناس هلنیست برجستۀ آلمانی که تأثیر به‌سزایی بر فلاسفه و روشنفکرانِ پس از خود گذاشت. دانیل بورستین، حقوق‌دان و تاریخ‌نگار آمریکایی، از او به‌عنوان پیامبر و قهرمان مؤسس دیرینه‌شناسی مدرن یاد می‌کند.
– درگذشت توماس پین در سال ۱۸۰۹م؛ روشنفکر، دانشور، انقلابی و ایدئال‌گرای انگلیسی‌الاصل و از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت اندرو جکسون در سال ۱۸۴۵م؛ وکیل، سرباز و دولت‌مرد آمریکایی که به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بین سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷م مسئولیت ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. در دوران پیش از ریاست‌جمهوری او بود که انشعاب‌هایی در حزب دموکرات/جمهوری‌خواه به‌وجود آمد و او به‌حزب تازه‌تأسیس دموکرات پیوست. وی از حامیان استقلال تگزاس از مکزیک و تأسیس جمهوری تگزاس به‌حساب می‌آمد.
– درگذشت ژرژ ساند در سال ۱۸۷۶م؛ رمان‌نویس رمانتیک، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار، اصلاح‌طلب اجتماعی و خاطره‌نگار فرانسوی
– درگذشت آبراهام هَرولد مَزلو در سال ۱۹۷۰م؛ روان‌شناس انسان‌گرای آمریکایی که امروزه برای نظریۀ سلسله‌مراتب نیازهای انسانی‌اش (هرم مزلو) شناخته شده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *